عفو بین‌الملل: زندان‌های ایران محل کشتارجمعی است!- حسن صالحی

عفو بین‌الملل: زندان‌های ایران محل کشتارجمعی است!- حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۶۹۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

گزارش اخیر عفو بین‌الملل که به تاریخ ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ انتشار یافت یکبار دیگر حقایق هولناک اعدام‌ها در ایران را در مقابل چشم جهانیان گذاشت. در سال گذشته میلادی، ۸۵۳ نفر در زندان‌های جمهوری اسلامی اعدام شدند که حداقل ۴۸۱ مورد از آنها با جرائم مواد مخدر مرتبط بودند. بر اساس این گزارش که “اجازه ندهید ما را بکشند” نام‌گرفته است، تعداد اعدام‌ها در سال ۲۰۲۳ بالاترین رقم ثبت‌شده از سال ۲۰۱۵ است.

البته باید دقت داشت که آمار سازمان‌های حقوق بشری از میزان اعدام‌ها در ایران حداقل آمار است. میزان اعدام‌ها در جمهوری اسلامی به‌مراتب بیشتر از آن است. حقیقتاً زندان‌ها در ایران به قتلگاه دسته‌جمعی شهروندان تبدیل شده‌اند. در این میان متهمین به جرائم مواد مخدر بیشتر از همه، قربانی قتل‌های جمعی جمهوری اسلامی هستند. جمهوری اسلامی با اعدام این بخش فقیر و آسیب‌دیده جامعه در ابعادی هولناک در پی سرکوب کل جامعه، خصوصاً به دنبال انقلاب زن زندگی آزادی است.

سؤال این است که در مقابل این اعدام‌های جنایت‌کارانه و هولناک چه می‌توان کرد؟ قبل از هر چیز سازمان ملل باید به همکاری خود با جمهوری اسلامی در به‌اصطلاح مبارزه با مواد مخدر پایان دهد. این همکاری بدون آنکه ذره‌ای به اعدام افراد متهم به جرایم مواد مخدر اعتراض شود یک همدستی شرم‌آور با جمهوری اسلامی است. مضافاً اینکه همه می‌دانند که جمهوری اسلامی خود در تولید، توزیع و قاچاق مواد مخدر نقش دارد. درعین‌حال آمار بالای اعدام‌ها در ایران به‌عنوان جلوه‌ای از جنایات گسترده رژیم اسلامی علیه مردم، باید به انزوا و طرد بین‌المللی جمهوری اسلامی بینجامد. سیاستی که  باید به دستگیری و دادگاهی کردن مقامات جمهوری اسلامی از سوی نهادهای بین‌المللی به دلیل ارتکاب به این جنایات گسترده منجر شود.

در ایران خوشبختانه خود زندانیانی که زیر تیغ اعدام قرار دارند با اعتصاب در روزهای سه‌شنبه پرچم‌دار این مبارزه شده‌اند. لازم است که این اعتصاب زندانیان مورد حمایت همه ما قرار بگیرد. اعدام‌های گسترده جمهوری اسلامی تک‌تک ما را به  مبارزه‌ای وسیع و گسترده علیه این اعدام‌ها فرامی‌خواند. این مبارزه‌ای است برای خنثی‌کردن سلاح سرکوب جامعه؛ این مبارزه‌ای است برای احقاق حق اعتراض و نقد؛ این مبارزه‌ای است برای صیانت از حرمت شهروندان؛ این مبارزه‌ای است برای نجات قربانیان نظام ضدانسانی کنونی؛ این مبارزه‌ای است برای زندگی. به این مبارزه بپیوندید.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *