هنر، مبارزه، زندگی- سینا پدرام

هنر، مبارزه، زندگی- سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۹۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

“کار ما نوعی مبارزه است؛ مبارزه برای به‌رسمیت‌شناختن خود و هنرتان در وهله اول و در وهله دوم، رسیدن به کرامت انسانی و یک زندگی معمولی که حقِ اولیه هر شهروند است.”

این حرف “ابی” گیتاریستی که در خیابان‌ها و کافه‌های تهران بیشتر از ده سالی است که گیتار می‌زند. مدرک مهندسی تکنولوژی جوشکاری دارد؛ ولی مدت‌ها با آموختن گیتار در سبک جیپسی و فلامینکو موزیک به حرفه وی تبدیل شده است.

“ابی” از مشکلات هنرمند بودن در ایرانِ تحت حاکمیت رژیم اسلامی حرف‌های زیادی دارد. از محدودیت‌ها و مشکلاتی که لباس‌شخصی‌ها و مأموران رژیم  و نهادهای حکومتی برای نوازندگان و هنرمندان “خیابان” ایجاد می‌کنند.  او حتی از پرونده‌سازی بر علیه او و بندشان می‌گوید.

به گفته او “یک‌بار برای ما پرونده درست کردند در خیابان وزرا؛ همان جایی که مهسا امینی کشته شد. جرم ما این بود که عده‌ای از مردم‌به‌دور ما جمع شده بودند تا از موسیقی لذت ببرند، جرم ما این بود که مردم را در یک لذت مشترک سهیم کرده بودیم و به آنها اندکی شادی هدیه داده بودیم. بابت این فعلِ به قول آن‌ها حرام، برای ما پرونده‌سازی کردند.”

این شرح فقط گوشه‌ای از زندگی و تلاش مردم در ایران برای داشتن آن چیزی که به آن علاقه دارند و به آن عشق می‌ورزند، شرح و بیان پشتکار، تلاش، مقاومت و مبارزه مردمی است که با حکومت و حکومتیان قرن‌ها فاصله دارند. دره‌ای عمیق مابین دنیای اسلامی و دنیای مردم ایران هست. مردمی “عادی” که “خارق‌العاده” هستند، چرا که زندگی روزمره‌شان در تناقض و ضدیت با تمامی قوانین حکومتی و بنیادهای مذهبی – اسلامی این حضرات است؛ مردمی که عدالت اقتصادی و اجتماعی و برابری و آزادی خواست دیرینه همه آنها، و منزلت، معیشت و کرامت انسانی شعار انقلابشان است.

موسیقی، فیلم، نقاشی و دیگر پدیده‌های هنری بخشی از زندگی است و ازاین‌رو تعطیل‌پذیر نیست. با حکم حکومتی و سانسور نابود نمی‌شوند و از میدان به در نمی‌رود. هنر در  ایران بخشی از مبارزه مردم نیز هست. از شعارنویسی و گرافیتی تا آوازه‌خوانی و نمایش‌ها خیابانی. در کمتر جایی هنر زندگی و زندگی هنری این‌چنین درهم‌آمیخته شده‌اند. چرا که رژیم حاکم در تضاد و تقابل با هر دو، یعنی زندگی و هنر است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *