"عفو" یا آزادی ۴ فعال محیط ‌زیست - بابک یزدی

“عفو” یا آزادی ۴ فعال محیط ‌زیست – بابک یزدی

مندرج در ژورنال شماره ۶۹۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

حجت کرمانی، وکیل ۴ متهم محیط زیستی، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، هومن جوکار و طاهر قدیریان، خبر “عفو” و آزادی تدریجی این چهار موکلش را اعلام کرد. این زندانیان سیاسی که حدود ۸ سال بخاطر فعالیت  محیط‌ زیستی در اسارت جمهوری اسلامی قرار دارند شایسته بیشترین احترام و قدردانی هستند و حکومت اسلامی به‌خاطر اسارت و شکنجه‌کردن این عزیزان دست به جنایت علیه بشریت زده است.

انسان‌های شریفی که غم مخروبه شدن محیط زیست در ایران آنها را به فعالیت واداشته و دست به اقدامات انسانی زده‌اند را رژیم اسلامی زندانی می‌کند و بعد از ۸ سال زندانی و شکنجه‌کردن، “لطف” کرده آنها را مورد “عفو” قرار می‌دهد. یکی از هم‌بندان و همرزمان این زندانیان سیاسی، کاووس سید امامی شهروند ایرانی – کانادایی را نیز زیر شکنجه کشته و حالا وقتی اعتراض به دستگیری این فعالین شریف جهانی شده مجبور به آزادی آنها گشته و به‌اصطلاح “عفو” می‌کند! این بخشش نیست؛ بلکه نشانه‌ای از فشار اجتماعی و خشم عمومی مردم هست که رژیم را مجبور به آزادی این اسیران کرده است.

رژیم‌های دیکتاتوری و به‌ویژه فاشیستی چون پینوشه، شاه، خامنه‌ای عموماً زمانی مجبور به “عفو” و یا آزادی مخالفین سیاسی خود می‌شوند که آغاز پایان حکومتشان شروع شده باشد. آزادی چند هزار زندانی سیاسی در آخرین ماه‌های عمر حکومت پهلوی نیز از همین قرار است. با نزدیک‌شدن به بهمن ۵۷ ما شاهد عفو و یا آزادی تدریجی زندانیان سیاسی ای بودیم که سال‌ها در رژیم سابق در زندان بودند و محمدرضا شاه آنها را تروریست می‌نامید! ولی در نهایت صدای انقلاب مردم را شنید و فشار و اعتراضات اجتماعی باعث آزادی همه زندانیان سیاسی در ۳۰ دی‌ماه ۵۷ شد.

جمهوری اسلامی نیز همان رژیمی هست که پس از سی خرداد ۶۰ روزانه ده‌ها و مواردی صدها نفر از مبارزین و مخالفین سیاسی خود را بدون محاکمه و در دادگاه‌های صحرایی با اتهام‌های واهی زندان، شکنجه و اعدام می‌کرد. اما توازن قوا و فشار انقلاب زن زندگی آزادی روزبه‌روز به نفع مردم برگشته است که زندانیان سیاسی، زندان را به یکی از مراکز نبرد علیه حکومت تبدیل کرده‌اند. قدرت ما مردم رژیم‌های دیکتاتوری را به‌زانو در می‌آورد و رژیم خونخواری چون رژیمی اسلامی را وادار می‌کند تا در برابر مردم زانو بزند. آزادی این فعالین محیط‌زیست از اقتدار ما است نه بذل و بخش حکومت. این پیروزی مبارکمان باشد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *