سقوط آزاد ارزش ریال و سقوط آزاد رژیم - حمید تقوایی

سقوط آزاد ریال و سقوط آزاد رژیم – حمید تقوایی

مندرج در ژورنال شماره ۷۰۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

قیمت دلار به ۶۵ هزارتومان رسید و این رکورد تازه ای در سیر صعودی نرخ دلار است. سیری که از همان آغاز روی کار آمدن جمهوری اسلامی آغاز شده و همچنان با شتاب فزاینده ای ادامه دارد. این روند همه جا در رسانه‌ها و در میان مردم و متخصصین افزایش قیمت دلار نامیده می‌شود. ولی همه می‌دانند آنچه واقعاً اتفاق می‌افتد افزایش قیمت دلار نیست بلکه کاهش قیمت ریال است. این دلار نیست که مدام گران می‌شود، این ریال است که مدام بی ارزش تر می‌شود. نه تنها دلار بلکه پوند و یورو و همه ارزهای دیگر هم در ایران – و نه در جهان- مدام در حال “گران شدن” هستند. قیمت دلار تنها در دوره دولت رئیسی ۲/۶  برابر شده (ارزهای دیگر هم به همین نسبت گران شده اند) و این یعنی ارزش ریال در این دوره  حدود یک سوم شده است.

بی‌ارزش شدن ریال خود شاخص مهمی در نشان دادن وخامت رو به تشدید وضعیت اقتصادی جمهوری اسلامی و فساد و چپاولی است که مافیای اقتصادی حاکم در ایران برقرار کرده است. ارز دونرخی از همان بدو روی کار آمدن رژیم محمل و مکانیسمی بوده است برای کسب درآمد و رانت‌خواری آیت‌الله‌های میلیاردر و سلاطین ارز. “کسبه ارز” هم، مانند “کسبه تحریم”، از ارز دونرخی ثروت‌های نجومی به جیب می‌زنند. این رشد مدام نرخ ارزهای خارجی، یا در واقع سقوط مداوم قیمت ریال، یک مکانیسم نهادینه شده در سرمایه‌داری دزدسالار جمهوری اسلامی است. گرانی پرشتاب و بی‌سابقه قیمت دلار و دیگر ارزها نه‌تنها نشانه سقوط آزاد ارزش ریال، بلکه آینه تمام‌نمای اقتصادی است که دزدی و قاچاق و فساد و خرید ارز با قیمت دولتی و فروش آن با نرخ بازار آزاد جزء نهادینه شده آن است. اقتصاد مافیائی جمهوری اسلامی بدون ارز دونرخی، بدون بازار قاچاق و حتی بدون تحریم‌ها امرش نمی‌گذرد.

قربانیان این وضعیت توده مردمی هستند که با گرانی و تورم نجومی و بی‌تامینی اقتصادی و زندگی زیر خط فقر دست به گریبان‌اند. برون‌رفت از این وضعیت نیز در دست توده مردم است. راه خلاصی از دزدسالاری حاکم و بحران اقتصادی مزمن و نهادینه شده به زیر کشیدن جمهوری اسلامی و درهم‌کوبیدن کل نظام چپاولگر سرمایه‌داری است. این چشم‌اندازی است که انقلاب زن زندگی آزادی و جنبش نود و نه‌درصدی‌ها علیه فقر و فساد که امروز کارگران شاغل و بازنشسته با شعار “اتحاد اتحاد علیه فقر و فساد” پرچم آن را برافراشته‌اند، پیشاروی ما قرار می‌دهد. چاره سقوط ارزش ریال، سقوط جمهوری اسلامی است.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *