دهه هشتادی ها در سنگر انقلاب – آوینا جهانگیری

مندرج در ژورنال شماره ۳۸۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

از ما میپرسند چطور شده که نوجوانان دهه هشتادی در این ابعاد و با این نظم و انظباط، و با این همه رشادتِ بی همتا در انقلاب نوین زن زندگی آزادی نقش بازی کرده و همچنان پیشاپیش این انقلاب در صحنه نبرد حضور دارند؟ چه شد که این نسل نوجوان نه تنها مردم ایران، که حتی مردم جهان را شیفته سرسختی انقلابی خود کرده است، در کدام مکتب سیاسی و مبارزاتی تعلیم دیده است؟

زندگی خود بهترین آموزگار برای آموزش این نسل از نوجوانان ایران است. در کنار انتظار از زندگی که خود نتیجه انقلاب انفورماتیک است، شکستن دیوار بلند سانسور و اختناق رسانه ای و دسترسی به جهان آزاد اطلاعات، این نسل را در همراهی با دهه هفتادی ها و نسل های پیشین، با دستاوردهای علمی، هنری، فکری و سیاسی ای آشنا کرده است که در گذشته دور امکان پذیر نبود.

سارینا، دختر نوجوان جانباخته، یکی از این دهه هشتادی ها بود. دختر ۱۶ ساله ای که وقتی از آزادی و برابری صحبت می کرد، دیگر نه یک نوجوان که یک انسان پخته سیاسی با یک جهانبینی عمیق و یک انقلابی حرفه ای را در برابر خود می دیدی. او در وصف مبارزه با حجاب می گوید مشکل ما فقط حجاب نیست، ما همزمان به برابری فکر می کنیم، ما نه تنها به سرنوشت خود که به سرنوشت مردم آفریقا هم فکر می کنیم. در ظاهر امر، این همه نبوغ از یک دختر نوجوان بعید به نظر می رسد اما اگر دقیق شویم اصلا امر عجیبی نیست که در عصر مدیای جهانی و عدم کنترل دولتی بر این رسانه ها، چنین تفکر مدرنی شکل بگیرد. عصر باور به قدرت فرد و ارتباط با همه جهان و الگو گرفتن از همه جنبش های فکری و سیاسی پیشرو. عصر دیدن جنبش عظیم ۹۹ درصدی های ضد سرمایه در جهان و مشاهده موزیک و هنر آوانگارد و ساختار شکن. عصر رهبر شدن و خود را دیدن.

اما تصور غلطی است اگر فکر کنیم مبارزه جویی و پیشتازی این نسل فقط محصول رسانه ای و شکستن دیوار سانسور است. دهه هشتادی ها و هفتادی ها روی دوش نسل های پیش از خود ایستاده اند تا قد و قواره و هیکل درشت آنها دیده شود؛ روی دوش نسل انقلاب ۵۷ که برای رهایی و آزادی بلند شدند و با روی کار آمدن جمهوری اسلامی کشتار شده اما امید به رهایی را از دست ندادند. اگر کسی می خواهد عظمت نسل نوجوان و جوانان ایران را ببیند، لطفا سرها را برگرداند و در کنار این انقلابیون جوان، به انقلابیون مسن تر هم نگاه کند تا شاهد باشد چرا انقلاب زن زندگی آزادی اینچنین در برابر ارتجاع خوش می درخشد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *