فرانسه در جنگ طبقاتی – پیام آذر

مندرج در ژورنال شماره ۳۸۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بعد از گذشت سه ماه از نبرد خیابانی مردم با حکومت سرمایه داران، الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه در همراهی با چند تن از اعضای هیئت دولت، روز چهارشنبه ۵ آوریل – ۱۶ فروردین، نشست بی نتیجه ای برای رسیدن به توافقاتی بر سر قانون سن بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۴ سال با رهبران سندیکاهای کارگری فرانسه برگزار کرد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور، و نخست وزیر با وجود قبول مذاکره با رهبران اتحادیه های کارگری اعلام کردند حاضر به هیچ عقب نشینی نیستند و اعلام کردند از پاییز امسال این طرح اجرا خواهد شد.

در جواب به این اعلان جنگ آشکار، رهبران سندیکاها از روز پنجشنبه فراخوان به ادامه اعتصاب و تظاهرات سراسری دادند. در این روز تظاهرات کنندگان وقتی به نزدیکی رستوران مورد علاقه ماکرون که به محاصره پلیس در آمده بود، رسیدند دست به تجمع اعتراضی زدند. پلیس برای بر هم زدن و پراکنده کردن تظاهرات اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کرد و این عمل پلیس، خشم بیشتر جوانان و مردم را برانگیخت و متقابلا با پرتاب سنگ و بطری به سمت پلیس دست به مقابله به مثل زده و خساراتی به رستوران وارد کردند.

دولت فرانسه تظاهرات کنندگان را به خشونت طلبی متهم می کند و میگویند آنها میخواهند خشونت را در فرانسه گسترش دهند. این در حالی است که مردم به اجرایی شدن یک طرح که آینده آنان را به خطر می‌اندازد معترض اند و به همین دلیل با همه وجود علیه این تعرض حکومتی به زندگی خود اعتراض داشته و به میدان آمده اند. مردم می گویند بانی و اساس ایجاد این خشونت سیستماتیک که می خواهد زندگی ما را تاراج کند، دولت است و آنها فقط از حق زندگی و حیات خود دفاع می کنند.

واقعیت فرانسه و همه کشورهای سرمایه داری جهان از یک حقیقت ساده پرده بر میدارد. جهان صحنه جنگ طبقاتی است؛ جنگ بین سرمایه داران و کارگران؛ جنگ بین ۹۹ درصدی ها و یک درصدی های زالو صفت؛ جنگی گاه پنهان و گاه آشکار بین صاحبان قدرت و ثروت در برابر همه آن توده عظیمی که جهان و زندگی بشری با کار، زحمت و تلاش روزمره آنها ساخته می شود. درسی که از این نبرد طبقاتی در همه جای جهان گرفته می شود، همین نکته ساده است که در هیچ کجای جهان بهبود زندگی توسط حاکمان در سینی طلا به مردم هدیه نمی گردد. واقعیت این است که برای نجات بشریت و ایجاد یک جهان انسانی باید قدرت به دست مردم باشد و این نظام نابرابر، ناعادلانه و طبقاتی به گور سپرده شود تا یک جامعه انسانی، بدون جنگ و خونریزی و بدون فقر و فلاکت اقتصادی برقرار گردد.

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *