قاتلین ۱۷۷ مسافر و دادگاه بین المللی – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۳۹۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بعد از گذشت چهل ماه از قتل عام ۱۷۷ مسافر پرواز پی اس ۷۵۲ توسط سپاه پاسداران، قوه قضائیه جمهوری اسلامی حکم صادر کرد: ۱۳ سال زندان برای متهم ردیف اول این جنایت و یک تا دو سال برای ۹ پرسنل نظامی دیگر!

انجمن خانواده های جانباختگان هواپیما به این حکم بشدت اعتراض، و اعلام کرده اند که صلاحیت دادگاه جمهوری اسلامی را نمی پذیرند. جمع بزرگی از خانواده های جانباختگان هواپیما هم قبلا اعلام کرده بودند که دادگاه نظامی تهران “تحقیر حقیقت” است و شکایتشان را پس گرفته و اعلام کرده بودند که “تا روشن شدن حقیقت و اجرای عدالت ادامه خواهیم داد و هرگز نه فراموش میکنیم و نه میبخشیم.”

روشن است که اینجا کسی را به نام متهم ردیف اول معرفی کرده اند تا متهمان واقعی ردیف اول یعنی خامنه ای، سلامی، حاجی زاده، شمخانی، باقری، ظریف و جانیان دیگر حکومت خود در مقام قاضی ظاهر شوند.

اینها آنچنان گستاخ، بی شرم و وقیح هستند که رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلحشان چشم در چشم عزیزان ۱۷۷ انسان جانباخته میدوزد و میگوید هدف فرد شلیک‌کننده به هواپیما “تأمین امنیت” بوده و افرادی که “در خیابان تجمع میکنند”، یعنی معترضین به این جنایت “برهم‌زننده امنیت” هستند و باید “مجازات” شوند!

همه چیز روشن است.

اولین و آخرین شرط اجرای عدالت در باره این جنایت بزرگ، محاکمه سران تروریست جمهوری اسلامی است. به این معنی، پیگیری پرونده این جنایت یک جبهه اصلی و مهم در جنبش سرنگونی جمهوری اسلامی و ادامه انقلاب “زن زندگی آزادی” است.

روشن است که نباید انتظار داشت قاتلین حکومتی در ایران در نقش قاضی عادل علیه خود ظاهر شوند. اما میتوان و باید نهادهای بین المللی را برای تعقیب و محاکمه این جنایتکاران زیر فشار گذاشت. این کار در صورتی امکانپذیر خواهد شد که در متن انقلاب جاری در ایران، محاکمه آمرین و عاملین این جنایت علیه بشریت به عنوان یک جبهه مهم جنبش سرنگونی فعال بماند و  ایرانیان خارج از کشور هم در اعتراضات خیابانی خود با صدای بلند بر خواست محاکمه آمرین و عاملین ترور ۱۷۷ مسافر هواپیمای اوکرایینی پافشاری کنند.

از یکطرف فضایی که انقلاب جاری در جهان علیه حکومت اسلامی فراهم کرده است، محاکمه بین المللی تروریستهای اسلامی را امکانپذیرتر کرده است، و از طرف دیگر هر قدم پیشروی در این عرصه یک گام دیگر انقلاب “زن زندگی آزادی” را به پیروزی نزدیکتر خواهد کرد!

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *