جنگی سخت بر سر دستمزد در دل انقلاب – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۴۰۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

این هفته بازنشستگان تامین اجتماعی، مخابرات و فولاد در نزدیک به بیست شهر با تجمعاتشان و در جاهایی با مارش اعتراضی در کف خیابان فضایی از خشم و اعتراض را شکل دادند. همچنین پرستاران در پنج استان تجمع داشتند. سطح نازل دستمزدها و وضعیت بشدت وخیم معیشتی موضوعات محوری این اعتراضات است. یک نقطه درخشش این اعتراضات تجمع مشترک بازنشستگان تامین اجتماعی و کارگران نیشکر هفت تپه و راهپیمایی آنها در شهر شوش در اعتراض به مصوبه مزدی شورایعالی کار بود. تاکید این کارگران اینست که اگر این مصوبه لغو نشود به اعتراضاتشان ادامه خواهند داد. این درحالیست که در همین رابطه کارگران شاغل در بخشهای مختلف نفت نیز در تدارک اعتصاب هستند. همه اینها نشانگر جنگی سخت بر سر دستمزد و علیه گرانی و فقر بی حد و مرز حاکم بر کل جامعه است.

کارگران در این مبارزات با شعار “هزینه ها دلاریه حقوق ما ریالیه” ابعاد فاجعه بار سرکوب مزدی توسط حکومت را بیان میکنند. به این دلیل ساده که با افزایش بیسابقه قیمت دلار که حتی نرخ آن به شصت هزار تومان رسید و سقوط ارزش ریال و افزایش نجومی قیمت اجناس، مزد ۵ میلیونی مصوب شورایعالی کار به طور تقریبی به صد دلار در ماه نیز نمی رسد و این یک فاجعه است. در اعتراض به این شرایط از جمله ابوالفضل رحیمی شاد از اعضای کانون صنفی معلمان تهران طی یادداشتی از راه‌اندازی کمپین “تعیین دستمزد برحسب دلار” توسط تشکلهای صنفی به عنوان راهکاری مبارزاتی سخن میگوید. این خبرها همگی حاکی از فضای اعتراضی انفجاری در میان کارگران و کل جامعه بر سر معیشت است.

اعتراض علیه سطح نازل دستمزدها و مصوبه شورایعالی کار تبلوری از این اعتراض سراسری در متن انقلاب است. هم اکنون کارزاری قدرتمند علیه مصوبه مزدی شورایعالی کار جریان دارد و باید وسیعا به آن پیوست. کارزاری کف خیابانی در اعتراض به تعیین دستمزد از بالای سر کارگران و با خواست افزایش فوری دستمزدها به بالای رقم سبد هزینه سی میلیون تومانی. کارزاری که هر روز دامنه اش به بخشهای بیشتری از کارگران کشیده میشود و نشانگر حرکت جامعه بسوی اعتصابات سراسری است. اعتصاباتی که قیامهای شهری را در چشم انداز قرار داده و ضربه محکمی بر پیکر حکومت خواهد بود. و این انقلابی است برای داشتن زندگی ای انسانی که میخواهد نقطه پایانی بر صد سال حاکمیت ستم و استثمار باشد. منشور خواستهای حداقلی بیست تشکل صدای رسای این انقلاب است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال:سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *