زمینه‌ای برای انقلاب نمی‌بیند – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۰۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

همایون کاتوزیان در نامه کوتاه خود به خامنه ای از: “اجماع نداشتن فقها و علمای اسلام بر سر حجاب اجباری” گفته است، تا در قامت ناصحی مشفق به رهبر جمهوری اسلامی هشدار داده باشد”. این، “تاریخ‌نگار سرشناس و استاد دانشگاه آکسفورد”، “هنوز برای جامعه ایران شرایط انقلابی قائل نیست”.

آنطور که می گویند کاتوزیان یک “روشنفکر کلاس بالا”  هست و تاریخ ایران را از بر است. اما چرا چنین فردی از درک چنین امر ساده ای درباره وضعیت جامعه ایران عاجر است؟ کاتوزیان در نامه “دلسوزانه اما هشدار دهنده اش” به خامنه ای اصرار دارد به او درس فقه و اسلام و واجبات و فرعیات دینی بیاموزد. می گوید: بجا نیاوردن “واجبات دین اسلام مثل نماز و روزه از نگاه شرع و قانون جرم تلقی نمی‌شود، چه رسد به حجاب.” کاتوزیان می گوید با اجباری بودن حجاب، تضاد بین “دولت ملت” تشدید می شود.

همایون کاتوزیان به همان نتایجی رسیده است که حسن روحانی  و همه اصلاح طلبان حکومتی  هم شریک آنند. از کاتوزیان تا میر حسین موسوی، نخست وزیر محبوب خمینی؛ تا بخش قابل توجهی از “علمای اسلام” و از سران سپاه و وزارت اطلاعات، در حال هشدار دادن و نصیحت کردنِ خامنه ای می باشند تا شاید او از خر شیطان پایین بیاید و “اسلام راستین” را رعایت کند.

در ایران نه فقط زمینه های انقلاب که انقلاب است که حکم می راند. کاتوزیان می توانست از دانش آموزان دبیرستانی بشنود؛ از مادر ستار بهشتی و از مادران خاوران و  مادران آبان ۹۸ . او می توانست از معلمان و کارگران و از پرستاران بپرسد، می توانست آمار بگیرد تا رابطه این “دولت ملت” را کشف کند و بفهمد آیا با وجود این حکومت کسی هست که امیدی به بهبود اوضاع معیشتی و فرهنگی و سیاسی در ایران داشته باشد؟ حقیقت این است که واقعیت در چشم دشمنان مردم آن چیزی است که خود می خواهند بسازند، نه آن چیزی که وجود دارد و با دو چشم حقیقت جو به سادگی می تواند قابل مشاهده باشد.

مرگ حکومت اسلامی هر روز در خیابانهای ایران و در جامعه فریاد زده می شود و انکار این واقعیت نه ندیدن و نفهمیدن این واقعیت ساده، که دشمنی با مردمی است که می خواهند با سرنگونی جمهوری اسلامی، زیستن به آزادی و برابری را تجربه کنند. در این نبرد کاتوزیان علیه مردم ایران و در کنار جمهوری اسلامی شمشیر می زند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *