“دادگاه” سرنگونی هواپیمای مسافربری – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۴۰۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بعد از سه سال انکار، توطئه گری، این دست و آن دست کردن، تهدید و فشار به خانواده های جانباختگان، داستان جعلی سر هم کردن، حمله به معترضین به این جنایت فجیع، و هزار تشبث و تلاش و تقلای دیگر، بالاخره ناچار شدند برای خلاصی از فشار خرد کننده این جنایت، دادگاه کذایی شان را تشکیل دهند. آنهم در پشت درهای بسته و بدون حضور شاکیان و کلا بدون حداقل شرایط یک دادگاه عادلانه.

این دادگاه کذایی روز ۲۷ فروردین تشکیل شد و برای متهم ردیف اول ده سال حکم صادر کرد. بقیه هم به یک تا سه سال زندان محکوم شدند. روشن است که هدف از برگزاری این دادگاه محاکمه کسی نبود. بلکه قرار بود سلامی و باقری و شمخانی و خامنه ای را از جایگاه متهمین اصلی این جنایت به جایگاه قضات ارتقا دهد. چند نفر ناشناخته، بدون نام، بدون مشخصات ظاهرا محاکمه شدند و هر کدام به چند سال زندان محکوم گردیدند.

مردم میگویند بفرض که قبول کنیم که عاملین این جنایت واقعا همین بی نام و نشانها بوده اند.  این چه دادگاهی است که برای معترضین به اتهام آتش زدن سطلل زباله حکم اعدام صادر میکند و اجرا میشود، اما برای جنایت فجیعی مثل شلیک به هواپیمای مسافربری و به قتل رساندن ۱۷۷ سرنشین آن، احکام چند سال زندان صادر مینماید؟

با وجود همه این سوالات و ابهامات باید گفت که این دادگاه کذایی مهم است. مهم است چونکه آشکارا فشار خرد کننده جنبش دادخواهی بر گرده حکومت اسلامی و دست اندرکارانش را بازتاب میدهد. چرا دادگاه کذایی بعد از سه سال تازه تشکیل شده است؟ چرا در پشت درهای بسته؟ چرا متهمین اصلی که سلامی، حاجی زاده، شمخانی، باقری و شخص خامنه ای هستند در دادگاه حضور نیافتند؟ چرا آنها که تصمیم گرفتند که در شرایط جنگی حریم هوایی را باز بگذارند، در این دادگاه حاضر نشدند تا جوابگو باشند؟ و سوال جالب تر اینکه چرا محل وقوع جنایت را فورا با بولدوزر صاف کردند؟ چرا وسائل بجامانده از مسافران و سرنشینان هواپیما را که میتوانست به عنوان سر نخ جرم استفاده شود، جمع کردند و بالا کشیدند و حتی به بازماندگان تحویل ندادند؟

بطور قطع شبح این جنایت باورنکردنی هیچگاه دست از سر جمهوری اسلامی و سرانش بر نخواهد داشت. تا سرنگونی این حکومت و تا زمانی که آمرین و عاملین این جنایت در دادگاههای علنی مردمی محاکمه شوند، این پرونده باز است و باز خواهد ماند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال:سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *