هویت و معنای انقلاب – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۰۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

تحولات جاری در ایران یک بار دیگر ما را با  این مقوله روبرو می کند که معنا و مفهوم سیاسی و اجتماعی انقلاب چیست؛ موانع پیش رو در هر انقلاب کدام اند و راه پیشروی های سریعتر آن در گرو چیست؟

آنچه در ایران در جریان است به معنای عمیق کلمه جنگ مردم برای سرنگونی یک حکومت است. اما این همه واقعیت موجود در تحولات سیاسی در ایران نیست. پیروزی واقعی یک انقلاب  یعنی دست به ریشه بردن، طوری که آزادی و برابری و رفاه مردم در کنار حق بی چون و چرای شهروندی برابر در جامعه به رسمیت شناخته شود.

این تعریف از پیروزی انقلاب البته مورد توافق همه احزاب و طبقات و جریانات سیاسی دخیل در فعل و انفعالات سیاسی جامعه نیست و هر نیروی سیاسی برای اعمال نفوذ و کسب هژمونی با اهداف و استراتژی متفاوتی وارد میدان مبارزه سیاسی و اجتماعی می شود. دو هدف عمده  و متفاوت در تقابل با جمهوری اسلامی هم اکنون توسط جریانات و احزاب سیاسی در ایران قابل مشاهده است.

جریانات متعلق به طبقه حاکم  و در راس آنها محافل و چهره های سلطنت طلب راست و  طرفدار حفظ ارکان جامعه طبقاتی که ادامه بردگی مزدی و نابرابری اقتصادی و سیاسی، فلسفه وجودی و هویت طبقاتی اش است، با بهره گیری از ناسیونالیسم عظمت طلب آریایی قصد دارد انقلاب را از محتوای انسانگرایانه آن تهی و بر طبل ضد عرب بودن بکوبد و بر اساس اصل هویت تراشی و برتری طلبی “ملت فارس” بسیج نیرو کند. اگر این خط و جهت به نیروی غالب تبدیل می شد آنگاه ما نه شاهد انقلاب بودیم، نه ممکن بود در سراسری ایران همه مردم زیر یک سقف با یک هدف برای سرنگونی جمهوری اسلامی از دل و جان مایه بگذارند.

هدف، منش و افق دیگر که در ایران بیشترین اقبال جهت بسیج نیرو دارد جهانشمول، ضد مذهبی، طرفدار مطلق برابری زنان با مردان، و علیه یک درصدی های مفتخور بودن است. تا همینجا همه شواهد گویای این واقعیت است که انسان دوستی و برابری طلبی در کنار آزادی های بی قید شرط سیاسی و برخورداری همه شهروندان در بهره مندی از همه امکانات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، تنها وسیله موثر و ممکن برای به میدان آوردن اکثریت عظیم مردم برای سرنگونی انقلابی حکومت اسلامی و ساختن یک جامعه انسانی است. این هدف البته زیربنای همه فعالیت های چهار دهه گذشته تا به امروز حزب کمونیست کارگری را تشکیل میدهد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *