رضا پهلوی، صدایی که از ما نیست – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۰۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

رضا پهلوی در میان جمعی از ایرانیان در رم گفت “یک‌صدایی  و هم‌صدایی” معترضان خارج کشور به مردم داخل ایران جان می‌دهد و باعث می‌شود دنیا صدای آن‌ها را بشنود.

“شاهزاده”حرف های قشنگی می زند. دمکراسی و حقوق بشر ورد زبانش است و خود را وارث تمدن هخامنشی و فرزند “کورش کبیر” معرفی می کند و تلاش دارد دل محافل سیاسی و دولت ها را در دیدارها و پیام های خود بدست بیاورد؛ پروژه های بلند مدت اقتصادی و زیست محیطی ارائه می دهد و بر خلاف جمهوری اسلامی که “اقتصاد حالی اش نیست” می خواهد با تکیه بر متخصصین، اقتصاد در ایران رونق بگیرد. این ژست های دیپلماتیک و جلوی دوربین فقط یک روی سکه حرف های “آخرین ولیعهد خاندان پهلوی” است.

آنچه که با کنار زدن حاشیه ها نمایان می شود، زاده شدن و پا گرفتن دیکتاتور تازه کاری است که افتخارش داشتن همراهانی مانند پرویز ثابتی از چهره های جنایتکار و سردسته خونخوار ساواک است و در برابر حمله فیزیکی شاه اللهی های عربده کش به مخالفین سلطنت در خارج کشور سکوت می کند و ری توئیت همسرش در آرزوی مرگ برای چپی ها و مجاهدین را با سکوتش تایید می کند.

پیام رضا پهلوی و آینده ای که وعده می دهد روشن است. وارث تاج و تخت دیکتاتور سرنگون شده ای که جنایت پدر را مسکوت می گذارد و سرکوب مخالفین تمامیت ارضی پیام امروز و هویت سیاسی اش است. رضا پهلوی به حزب و رای برابر و تعیین رهبری با انتخاب آزاد درون حزبی نیاز ندارد، جمع باید تابع نظر این “والا مقام” باشد. حامد اسماعیلیون دلیل جدایی خود از ائتلاف شش نفره را اینطور بیان می کند: “تحمیل نظر در دموکراسی نمی‌گنجد و توافق اعضای گروه، نه فقط عضوی از آن، از شرایط حرکت دموکراتیک است.”

اینکه آن ائتلاف شش نفره به دلایل بنیادی تری محکوم به شکست بود و فقط تحمیل نظر شاه زاده نبود که بنیادش را برانداخت موضوع بحث دیگری است. ختم کلام اینکه رضا پهلوی تحت هیچ شرایطی نماینده یک صدایی و همصدایی مردم ایران نبوده و نیست. او نماینده سازش با اسلام  و آخوند معتدل و درباری و مذهب، و نماینده بیرون کشیدن سپاه پاسداران از تیر رس مردم انقلابی است. رضا پهلوی نماینده تفرقه بین مردم ایران با عَلم کردن هویت ملی و تمامیت ارضی، و فرزند راستین یک درصدی های سرمایه دار و دزد سالار است که از دارایی دزدیده شده مردم ایران ارتزاق میکند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *