انقلاب ما و شرمساری دولتها – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۴۳۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

“در پی انتخاب جمهوری اسلامی به عنوان “نائب‌رئیس هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل” و همچنین “گزارشگر دفتر کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل” شماری از کشورها این اقدام را مایه شرمساری خواندند.”

با آغاز انقلاب زن زندگی آزادی، هر چقدر قدرت انقلاب در خیابانهای ایران و جهان بیشتر واضح میکرد که جمهوری اسلامی با بزرگترین و تکاندهنده ترین چالش تاریخش روبرو شده است، همانقدر در میان مقامات حاکم در غرب از یکطرف همبستگی با مردم ایران و از طرف دیگر لحن انتقادی و اعتراضی علیه جمهوری اسلامی بیشتر میشد. علاوه بر سخنرانیهای نمایندگان پارلمانها در محکومیت جمهوری اسلامی، حتی شاهد حضور سران بعضی از دولتها در صف معترضین درخیابانها بودیم. تصویب قطعنامه در پارلمان اروپا برای قرار دادن جمهوری اسلامی در لیست تروریستی و بیرون انداختن حکومت اسلامی از کمیسیون حقوق زنان سازمان ملل مربوط به این دوره بود.

درست از هنگامی که جلوه های خیابانی انقلاب در داخل و به تبع آن در خارج فروکش کرد، روند معکوس شده است.

میدانیم که دول غربی همیشه حول محور مهار جمهوری اسلامی در چهارچوب سیاستهای منطقه ای خود با این حکومت مماشات کرده اند. به این اعتبار، تغییر لحن و رفتارشان بعد از انقلاب زن زندگی آزادی ، تماما مربوط به این حقیقت بود که انقلاب زن زندگی آزادی با آن محتوای عمیقا انسانی و مدرن و پیشرو آنچنان تکانی در اوضاع سیاسی ایران بوجود آورد که سیاستمداران دول غرب را به تردید جدی در رابطه با ثبات جمهوری اسلامی انداخت. طبیعی بود که در چنین شرایطی دول غربی به جای چسبیدن به حکومتی که آینده ندارد، به آینده بعد از حکومت فکر کنند. به جای مهار حکومتی که به سمت سقوط میرود، به فکر مهار انقلابی باشند که آن حکومت را ساقط میکند.

افت و خیز و تغییر رفتار در محافل حاکم غرب نسبت به جمهوری اسلامی در متن انقلاب زن زندگی آزادی و در یک فاصله زمانی کوتاه، برای مردم با این تجربه همراه خواهد بود که فقط به زور ابراز قدرت توده ای در خیابان میتوانند مماشات دول غربی با جمهوری اسلامی را سست و متزلزل کنند و فقط زور موج بعدی و قدرتمندترانقلاب خواهند توانست حکومت اسلامی را در جهان منزوی تر، زیر پایش را خالیتر و نهایتا وارد آوردن ضربه نهایی را ممکن تر کند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *