هر شهروند یک نیروی انقلاب است – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۴۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

از یک خبر شروع کنیم و به یک نتیجه ملموس برسیم. عصر روز جمعه بیست و ششم خرداد ماه، مادر، پدر، خواهر، و عمو و بستگان ابوالفضل آدینه‌زاده که قصد گلباران مزار او را داشتند به دست نیروهای حکومتی بازداشت شدند. ابوالفضل آدینه‌زاده، نوجوان شانزده ساله، روز شنبه شانزدهم مهر ماه در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی مقابل دانشگاه فردوسی مشهد با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از فاصله نزدیک و در اثر اصابت ده‌ها گلوله ساچمه‌ای کشته شد.

در این خبرِ فراخوان به تجمع و دستگیری های متعاقب آن، واقعیت های فراوانی از روند انقلاب ایران قابل مشاهده است. خانواده ابوالفضل آدینه‌زاده در سالروز تولد این نوجوان به قتل رسیده فراخوان برگزاری مراسم بر سر مزار او داده اند و همین شروع یک حرکت اجتماعی در محل شده و در مدیای اجتماعی وسیعا انعکاس یافته است.

حکومت اسلامی خوب میداند هر مراسمی اینچنینی فقط محل عزاداری و یادبود یک کشته شده نیست، که مکانی برای سازماندهی اعتراض و تداوم انقلاب زن زندگی آزادی هم هست. به همین دلیل روشن و از وحشت از این نوع تجمعات، رژیم اسلامی بیشتر اعضای خانواده زنده یاد ابوالفضل را بازداشت کرده است تا شاید بتواند از گسترش این حرکت سیاسی- اعتراضی جلوگیری کند.

حربه جمهوری اسلامی مثل همیشه بازداشت و یورش به خانواده ها و ممانعت از برگزاری چنین مراسم هایی است. اگر خانواده ها در این نوع تجمعات تنها بمانند یا جمع های کوچکی در چنین گردهمایی های شرکت کنند، فرصتی است که رژیم ساده تر دست به دستگیری بزند و مانع تجمع خانواده های جانباختگان شود.

راه مقابله و به شکست کشاندن اقدامات حکومت از جمله این است که هر شهروند یک نیروی انقلاب باشد. در پاسخ به فراخوان خانواده های جانباختگان درست این است که فقط بعنوان یک خبر مبارزاتی آن را نبینیم و یا فقط به باز نشر خبر بسنده نکنیم. با دوستان و آشنایان و جمع های مبارزی که دور و بر خود می شناسیم تماس بگیریم و جمعی در چنین مراسم هایی شرکت کنیم. این حرکت چند تاثیر فوری دارد. خانواده های جانباخته به درست احساس می کنند مردم پشت آنها هستند. دستگیری چند صد نفر برای رژیم مشکل تر و پُر هزینه تر می شود و به همین دلیل در اقدام به دستگیری ها محتاط تر می شود و می داند باید بهای گزافی بپردازد. نهایتا همه این اقدامات حمایتی از خانواده های جانباختگان حلقه های به هم پیوسته تداوم انقلاب زن زندگی آزادی می شود.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *