دولت بی دین ضامن آزادی کامل مذاهب – منظر دریاکناری

مندرج در ژورنال شماره ۴۴۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دادگاه تجدید‌نظر نظر کرج احکام بدوی ۱۳ شهروند بهایی را که در ارتباط با اتهام‌هایی که در پرونده “آموزش کودکان” طرح شده بود را تایید کرده است. دادگاه بدوی این شهروندان بهایی را مجموعا به تحمل ۴۰ سال و هفت ماه حبس محکوم کرده بود.

دین بهایی تاریخی ۱۷۰ ساله دارد. پیروان این دین در ایران از همان آغاز مورد آزار و سرکوب جریانات اسلامی شیعی قرار گرفتند. نه حکومت‌های قاجار و نه پهلوی‌ها اقلیت دینی بهایی را هیچگاه به رسمیت نشناختند. دشمنی با بهاییت با به قدرت رسیدن جمهوری اسلامی به طور وحشتناکی اوج گرفت و منجر به زندانی و اعدام تعداد زیادی از بهاییان شد.

اشکال در کجا است که طی ۱۷۰ سال گذشته بهائیان در ایران اینچنین مورد ظلم قرار گرفته و از حقوق اجتماعی و شهروندی محروم شده و جانشان نیز در خطر قرار گرفته و اعدام شدند؟

انگشت اتهام به سوی دولت های مذهبی در ایران است. از قاجار و پهلوی ها تا جمهوری اسلامی دولتها یک دین رسمی مشترک داشته اند. اسلام ۱۲ امامی اثنی عشری دین رسمی دولتی- حکومتی بود. در چنین سیستمی حق برابر شهروندی از پیروان دیگر ادیان یا منتسبین به این ادیان سلب می شود و این شهروندان رسما و قانونا به شهروندان درجه دوم تبدیل می شوند.

تنها با دور ریختن همه ادیان از دولت و رسمیت دادن به دولت بی مذهب می توان همه انسانها را به چشم انسان برابر با حقوق شهروندی برابر دید. در دولت بی مذهب، تعلق دینی یا بی دینی افراد در اوراق هویتی آنها ثبت نمی شود. رجوع به دین افراد غیر قانونی است و باور شخصی افراد موجب امتیاز یا محرومیت نیست. قانون در برابر دین افراد کور است. نه دین نه بی دینی مزیتی برای هیچ فردی ندارد.

تنها در این سیستم است که همه ادیان و بی خدایان از آزادی فعالیت برابر برخوردارند و هیچ بودجه و امکانات اقتصادی ویژه ای به هیچ دینی تعلق نمی گیرد و همه موسسات دینی برای فعالیت های انتفاعی خود مالیات می پردازند. نقد و هجو و مقابله با همه ادیان و همه ایده ها و ایدئولوژی ها در این سیستم کاملا آزاد است و هیچ انسانی به خاطر نقد هیچ باوری، بویژه مذاهب، مورد تعرض قرار نمی گیرد. حکومت بی مذهب ضامن دفاع از انسانیت همه شهروندان است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *