از سی خرداد ۶۰ تا انقلاب مهسا -کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۵۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سی خرداد ۶۰ تاریخ قطعی شکست انقلابی بود که مردم با سرنگونی حکومت پهلوی می خواستند از دیکتاتوری آریامهری و نابرابری اقتصادی خلاص شوند.

انقلاب ۵۷ برای برخوردار شدن از امکانات اقتصادی عظیمی بود که در دست حکومت پهلوی و “هزار فامیل” جامعه را به دو اردوگاه فقرا و اغنیا تقسیم کرده بود. انقلاب علیه سلطه یک طبقه سرمایه دار زالو صفت وابسته به دربار بود که برای حفظ موقعیت اقتصادی خود شدیدترین دیکتاتوری را به جامعه تحمیل کرده بودند و هر ندای آزادیخواهی و فعالیت نهادهای اجتماعی غیر حکومتی و فعالیت تشکل های صنفی  و احزاب غیر حکومتی را با مشت آهنین پاسخ میداد و شدیدا سرکوب می کرد. انقلاب ۵۷ با اعتراض حاشیه نشینان تهران شروع شد که آلونک های آنها توسط شهرداری با خاک یکسان می شد و مردم از کمترین رفاهیات برخوردار نبودند.

جمهوری اسلامی در سال ۵۷ با سرنگونی حکومت پهلوی به قدرت رسید اما نتوانست مردم را تماما به خانه بفرستد. جای جای ایران صحنه مقابله مردم با حکومت برای بدست آوردن آزادی های سیاسی و برخوردار شدن از خواست هایی بود که برای آنها دست به قیام زده بودند. این نبرد هر روزه با حکومت در سی خرداد سال ۶۰ با خون پاشیدن بسیار گسترده و اعدامهای وسیع مخالفان جمهوری اسلامی به فرجام تلخی رسید.

نسل بعد از نسل در ایران علیه جمهوری اسلامی ایستادند، به خاک افتادند اما سر خم نکردند. امروز بعد از گذشت ۴۲ سال از آن روز کشتار همگانی نسل انقلابیون زن زندگی آزادی درگیر در بزرگترین انقلاب معاصر برای ایجاد جامعه انسانی حماسه هایی می آفرینند که جهان را خیره کرده است. پیروزی این انقلاب تحقق خواست های مردمی است که در انقلاب ۵۷ بپاخاستند اما به آرزوهای انسانی خود نرسیدند. یاد همه جانباختگان این تاریخ ۴۴ ساله در ایران گرامی باد.

 

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *