وزیر خارجه عربستان و عکس سلیمانی – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۴۵۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

ماجرای دیدار وزیر امور خارجه عربستان از ایران و خودداری از نشستن زیر عکس قاسم سلیمانی این روزها به موضوع داغ خبری رسانه ها تبدل شده است. بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز شنبه این هفته وارد تهران شد و با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی دیدار کرد. اما هنگام نشست خبری، وزیر خارجه عربستان حاضر به برگزاری کنفرانس در زیر عکس قاسم سلیمانی نشد و مسئولین جمهوری اسلامی ناچار شدند محل کنفرانس را به سالن دیگری تغییر دهند. این رویداد آشکارا یک تحقیر جدی برای جمهوری اسلامی بود و از چشم خبرنگاران مخفی نماند.

رسانه های حکومت اسلامی همچنان فعالانه تقلا میکنند که رسوایی و تحقیر حکومتشان را وارونه جلوه دهند و وانمود کنند که این وزیر خارجه عربستان بوده که با خودداری از نشستن زیر عکس قاسم سلیمانی تحقیر شده است!

از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی، رابطه دو کشور در تنش بوده است. اوج این تنش در سال ۱۹۸۷ بود که حکومت اسلامی مراسم حج را به میدان جنگ با عربستان تبدیل کرد و با شعار “اعلان برائت از مشرکین” به تظاهرات و شعار دادن علیه آمریکا و عربستان فراخوان داد و پلیس عربستان با خشونت این تظاهرات را سرکوب کرد. بیش از ۴۰۰ نفر در این جریان به قتل رسیدند و شمار بیشتری دستگیر شدند. تعداد زیادی از حجاج در این ماجرا برای همیشه ناپدید شدند. این ماجرا یک سال پس از انتقال مواد منفجره از طریق حجاج به عربستان صورت گرفت که آن نیز افشا شد و به رسوایی جمهوری اسلامی منجر گردید.

ماجرای اخیر و عکس قاسم سلیمانی، این را تاکید میکند که اولا طرح جنجالی حکومت اسلامی برای احیای رابطه با عربستان و بیرون آمدنش از انزوا از همین ابتدا نقش بر آب شده و این رابطه کاملا شکننده و بدون فرجام است و در زیر این رابطه “دوستانه” دشمنی خونین ریشه داری همچنان زنده و پایدار است. بعلاوه نکته مهمتر اینست که جمهوری اسلامی شدیدا به این رابطه محتاج است چرا که از این طریق میخواهد خود را از انزوای جهانی و ورشکستگی اقتصادی بیرون بکشد و با واسطه عربستان به احیای برجام و احیانا مناسبات اقتصادی با غرب دست یابد. اما همه اینها عملا آرزوهایی دست نیافتنی است. جمهوری اسلامی با بحران سازی در منطقه متولد شده است و بدون بحران نمیتواند به حیات خود ادامه دهد.  تن دادن به رسوایی و تحقیر نیز کمکی به این حکومت نمیکند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *