تورم افسارگسیخته و راه حل انقلاب- سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۴۵۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

وبسایت بانک جهانی تورم مواد غذایی در کشورهای مختلف جهان را منتشر کرده است. براساس این گزارش ونزوئلا در صدر جدول کشورهای دارای تورم قرار گرفته است و ایران با ۷۸ درصد تورم قیمت مواد غذایی در رده پنجم جهان قرار دارد.

سرمایه دارى دزدسالار نوع رژیم اسلامى ایران البته “معجزات” عدیده دیگرى نیز دارد. از جمله قاچاق سیستماتیک مایحتاج عمومى، مواد سوختى، مصالح ساختمانى، احتکار و قاچاق دارو، خالى کردن صندوق بیمه اجتماعى و چاپ پول بدون پشتوانه در چهل و اندی سال گذشته را به وفور در کارنامه این حضرات میتوان یافت.

تورم یعنى افزایش قیمت کالا و چه کسى است که نداند این یعنى دزدى آشکار و پنهان از سفره هاى خالى مردم. این یعنى سقوط میلیونها زندگى به فلاکت و تباهى و فقر. خروج میلیاردها دلار از ایران به مقصدهای مختلف نمونه دیگرى از چپاول ثروتهایى است که کارگران و مردم زحمتکش ایران با تحمل شرایط کارى طاقت فرسا هر ساله تولید میکنند و خود از این ثروتها بى نصیب مى مانند.

یک نگاه به جدول کشورهایى که در صدر جدول تورم قرار دارند، گویاى یک واقعیت پایه اى در مورد سرمایه دارى بحران زده اى است که براى افزایش سود سرمایه، سیاست اقتصادى ریاضت کشى و سفت کردن کمربندها را به مردم تحمیل میکنند. ریاضت کشى اقتصادى الگوى تجویز شده توسط بانک جهانى و بنگاه هاى اقتصادى براى یافتن “ساحل آرام” براى کشتى طوفان زده سرمایه دارى است. مدتهاست که سرمایه دارى در بحرانهاى ادوارى و ساختارى دست و پا میزند و هنوز راه برون رفتى نیافته است.

در ایران، بحران سرمایه دارى خصیصه و ویژگیهاى سیاسى دارد و به این اعتبار راه حل سیاسى اولین تحول و گام اساسى در مقابله با روند تصاعدى تورم در کشور است. رژیم اسلام خود بخشى از صورت مسئله است. تا زمانى که این رژیم بر جان و مال مردم حاکم است، تورم و ابرتورم بخش نهادینه اقتصاد ایران را تشکیل خواهد داد. هیچ سلاحى بهتر از سلاح انقلاب در مقابله با تورم در ایران قابل تصور نیست.

سیاست ریاضت کشى هیچ نقشى در تخفیف تورم نداشته است و نخواهد داشت. بالا بردن معیشت، رفاه اقتصادى و اجتماعى و معاش کارگران از خواسته هاى اساسى منشور ییست تشکل کارگرى و از خواستهاى انقلاب زن زندگى آزادى است. شاه کلید حل بحران و تورم در گرو اتخاذ سیاستهاى پیشنهادى رفاهى در این منشور است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *