از ممنوعیت تا افزایش مصرف الکل – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۵۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روزنامه جام جم، ارگان مطبوعاتی وابسته به صدا‌وسیما، از فروش مشروبات الکلی در سوپرمارکت‌ها، به‌ویژه در مناطق ساحلی، جنگلی و تفریحی کشور خبر داد.

در ابتدا گفته باشیم که هدف از این یادداشت این نیست که نوشیدن مشروبات الکلی را مفید یا لازم و حتی بخشی از فرهنگ پیشرو فرض کنیم. در بخش قابل توجهی از کشورها که خرید و فروش مشروبات الکلی آزاد است، از طرق مختلف، از جمله فروش در مراکز مخصوص و دور از دسترس، یا تخصیص مالیات سنگین برای خرید و فروش، راه مصرف مشروبات دشوار تر می شود و مصرف تفریحی، گاه و بیگاه و کنترل شده مشروبات الکلی در فرهنگ عمومی بسیاری از مردم جای بسیار برجسته ای پیدا کرده است. آنچه در این کشورها مهم است، جرم نبودن خرید و فروش مشروبات الکلی است. همین عدم جرم انگاری از فروش و مصرف باعث می شود مشروبات تقلبی و خطرناک وارد بازار نشوند.

حکومت اسلامی در ممنوعیت خرید و فروش و مصرف مشروبات الکلی طبعا به فکر سلامت مردم نیست. این یک فیگور و حرکت سیاسی برای ارائه این تصویر است که ایران یک جامعه اسلامی است و فرهنگ اسلامی نیز بخش جدایی ناپذیر از فرهنگ این مردم است. این تصویر البته حتی برای سران حکومت اسلامی زیادی مسخره است و چه کسی است که نداند، مردم ایران با تمام وجود در حال تکاندن همه حشو و زوائد اسلام و مذهب از زندگی اجتماعی خود هستند.

مصرف مشروبات الکلی در ایران البته شدیدا سیاسی نیز هست. یک جنگ رو در رو با حاکمیت متحجر و عقب مانده تا ثابت شود هر چه نشانی از اسلام دارد مورد تنفر مردم است. با توجه به خطرات غیر قانونی کردن مشروبات الکلی در ایران، از جمله خطر نابینا شدن و مرگ، باید از خرید و فروش مشروبات الکلی جرم زدایی شود تا خطر جانی مصرف کنندگان را تهدید نکند. با سرنگونی جمهوری اسلامی، ضمنِ آزاد شدن فروش و مصرف مشروبات الکلی، آموزش عمومی در سطح عمومی از جمله اقدامات دولت برای کم خطر کردن استفاده از مشروبات الکلی خواهد بود.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *