دانشجویان هنر و نه قاطع به حکومت! – میلاد رابعی

مندرج در ژورنال شماره ۴۵۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

حمایت‌های دانشجویی از دانشجویان دانشگاه هنر که در برابر اجباری کردن مقنعه مقاومت می‌کنند همچنان ادامه دارد.

در ادامه فشارها و سرکوب دانشجویان، چندی قبل و در پی اجباری اعلام کردن استفاده از مقنعه دانشجویان دانشگاه هنر دست به برگزاری تجمعی اعتراضی زدند. در پی آن نیز با انتشار نامه‌ای از دریای خونی که میان آن‌ها و حکومت وجود دارد سخن گفتند و صریحاً اعلام کردند که پاسخشان به حاکمیت تنها یک کلمه است: نه.

پس از مقاومت تحسین‌برانگیز دانشجویان هنر و انتشار نامه آن‌ها، شاهد سیلی از پیام‌های حمایتی از سوی سایر دانشجویان کشور در همبستگی با آن‌ها بودیم. کانون نویسندگان ایران نیز با انتشار پیامی از حرکت دانشجویان هنر اعلام پشتیبانی کرد. این حمایت‌های پرشور همچنان از سوی دیگر دانشجویان ادامه دارد و تا همین‌جا تصویری از همبستگی و اتحاد جنبش دانشجویی در تقابل با حکومت اسلامی و قوانین ضدزنش ارائه داده است که بسیار قابل تحسین است.

آن‌چه در این مقطع و مواردی مانند این از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است حمایت همه اقشار جامعه و جنبش‌های اعتراضی از حرکت دانشجویان است. دفاع از مقاومت دانشجویان هنر نباید رنگ “قشری – صنفی” به‌خود بگیرد. قانون حجاب اجباری و آپارتاید جنسی که مورد اعتراض دانشجویان است، مورد تنفر و اعتراض همه مردم، مستقل از شغل و جایگاه اجتماعی آن‌ها نیز هست. به همین دلیل جا دارد تا همه مردم و به‌خصوص جنبش‌های اعتراضی متشکل و شناخته‌شده از آن‌ها حمایت فعال کنند. برای مثال می‌توان از ۲۰ تشکل که چندی قبل شاهد انتشار بیانیه مهم آن‌ها بودیم نام ببریم که جا دارد از اقدام دانشجویان دفاع کنند. هر چه حمایت‌های انجام‌شده طیف وسیع‌تری را شامل شوند اتحاد میان صفوف جنبش سرنگونی بیشتر شده و حکومت را سریع‌تر به‌زانو در خواهد آورد.

در طی این سال‌ها جنبش دانشجویی همیشه در صفوف مقدم اعتراض به حکومت اسلامی قرار داشته و رژیم نیز دانشگاه را بالقوه دشمن خود می‌داند. در انقلاب جاری نیز هرچند حاکمیت تمام توان خود برای سرکوب دانشجویان را به‌کار گرفته است اما از آن‌سو دانشگاه به‌عنوان سنگر آزادی‌خواهی نقش مهمی در پیشبرد و پیروزی این انقلاب ایفا کرده و خواهد کرد.

حکومت متحجر اسلامی دشمن همیشگی علم و دانش و فرهنگ مدرن و پیشرو بوده است، چیزی که دانشگاه و دانشجو سمبل آن است. تمام تلاش‌ها و انقلاب فرهنگی‌ها و غیره نتوانسته دانشگاه را از این مسیر منحرف کند. با حمایت همه‌جانبه از دانشجویان دانشگاه هنر بار دیگر “خطر” دانشجو را برای حکومت روبه سقوط اسلامی برجسته کنیم.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *