بارش ثروت و رویش فقر- جلیل جلیلى

مندرج در ژورنال شماره ۴۵۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در دوره جنگ به آن کوپن گفته میشد ولى امروز “کالابرگ الکترونیک” نام گرفته است. علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرده که کوپن با عنوان کالابرگ الکترونیک از دوشنبه ۲۹ خرداد به طور رسمی به اقتصاد ایران باز می‌گردد.

فکرش را بکنید، در حالیکه دولت با صدور حدود ٢ میلیون بشکه نفت و گاز معادل ١۵٠ میلیون دلار درآمد روزانه دارد، در ایران تحت حاکمیت اسلامى تورم از ٧٠ درصد فراتر رفته است. با مراجعه به آمارهاى منتشره از طرف خود حکومت، با استناد به صاحبنظران مسائل اقتصادى و همینطور تجربیات روزانه خود مردم، حقایق تلخى را میشود مشاهده کرد؛ بیش از ٣٠ میلیون نفر از فقر تغذیه اى رنج میبرند؛ بیش از ۵۰ میلیون نفر دچار فقر مسکن هستند؛ نرخ فقر مطلق به بیش از ۴٠ درصد رسیده است؛ و در یک دهه گذشته ١٠٠ میلیارد دلار، یعنى روزانه بیش از ٢٧ میلیون دلار، سرمایه از این کشور خارج شده است.

این یک فاجعه، یک چپاول، یک جنایت در حق مردم و یک دزدى آشکار از سفره مردم است. علاوه بر ثروتى که از طریق فروش نفت و گاز و مواد معدنى در بازار جهانى عاید حکومت میشود، ٩٩ درصد از حدود ٨٧ میلیون جمعیت ایران یک نیروى بالقوه عظیم تولیدى محسوب میشوند که هم تلاش روزانه شان عملا ثروت عظیمى تولید میکند و هم صرف وجودشان ثروت بالقوه محسوب میشود. و فقط ١ درصد انگل از این جمعیت ٨٧ میلیونى بیش از ٩٠ درصد ثروت این کشور را تصاحب میکنند. در جامعه اى که تحت حکومت اسلامى سرمایه داران اداره میشود ثروت میبارد و فقر میروید.

به این وضعیت میشود و باید پایان داد. ادامه حیات جمهورى اسلامى یعنى چپاول باز هم بیشتر ثروت از طرف قشر انگل و گسترش فقر در میان مردم. پیروزى انقلاب زن زندگى آزادى و تحقق مطالبات مطرح شده در منشور ٢٠ تشکل صنفى و منشور مطالبات پیشرو زنان ایران میتواند پیام آور شروع یک فصل جدید در حیات اقتصادى، اجتماعى و سیاسى مردم ایران باشد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *