اهمیت بنزین در انقلاب – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۵۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

ایران در آستانه بحران بنزین؛ تابستانی دشوار برای حکومت اسلامی در پیش است. به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با توجه به روند افزایش مصرف بنزین، اگر واردات بنزین افزایش پیدا نکند، به زودی کشور با کمبود این سوخت بسیار مهم روبه‌رو خواهد شد.

از همین حالا اینطور می گویند که: باید فرآورده را با قیمت بین المللی وارد کنیم و با یک‌دهم نرخ بین‌المللی در بازار داخل بفروشیم. ایراد واردات بنزین و فروش ارزان آن است. می گویند سیستم به این شیوه کار نمی کند و باید حتما فروش بنزین با بازار بین المللی آن برابر باشد. این یعنی که مردم از همین حالا از نظر روانی آماده افزایش قیمت بنزین باشند. تحلیلگران سیاسی و اقتصادی ای در نظام جمهوری اسلامی یافت می شوند که با افزایش یکباره قیمت بنزین مخالفند و آن را باعث طغیان اجتماعی می دانند. این دسته اعتقاد دارند فشار باید تقسیم شود تا در بازه زمانی طولانی مدت تر قیمت ها آهسته اما پیوسته افزایش یابد.

دلیل کمبود بنزین در ایران صرفا اقتصادی نیست. مهمترین عامل این کمبود سیاسی است و به رابطه جمهوری اسلامی با جهان مربوط است. ایران یکی از مهم ترین کشورهای تولید کننده نفت و دومین کشور دنیا است که از ذخایر گازی برخوردار است.

مردم ایران می گویند برخوردار بودن از بنزین ارزان حق ما است چون هر آنچه که در این کشور موجود است به همه مردم متعلق است نه به حکومت غارتگر اسلامی. یک عامل مهم دیگر کمبود بنزین و همچنین گازوئیل در ایران قاچاق آن توسط مافیای حکومتی و از جمله سپاه پاسداران به خارج کشور است. ارزان می خرند و گران در بازار منطقه می فروشند.

با این واقعیات موجود، تابستان امسال بیش از همه سالهای دیگر بنزین، خشم مردم را برای به زیر کشیدن جمهوری اسلامی شعله ورتر می کند. این معضل بزرگ بنزین را کنار بحران جاری آب ، گرانی های افسار گسیخته مواد غذایی، بحران دارو و اجاره خانه ها بگذارید تا آینده پیش روی جمهوری اسلامی روشن و شفاف در برابر دیدگان ما قرار بگیرد. آتش انقلاب زن زندگی آزادی آنچنان زبانه خواهد کشید که دودش جمهوری اسلامی را خفه خواهد کرد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *