٢٠ ژوئن روز جهانی پناهنده! – عبدالله اسدی

مندرج در ژورنال شماره ۴۵۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز جهانی پناهنده حدود ۷۲ سال پیش و پس از پایان جنگ جهانی دوم از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب و به تصویب رسید.

کنوانسیون ۱۹۵۱ سازمان ملل متحد به ‌مثابه نخستین سند حمایت رسمی و بین‌المللی از حقوق پناهندگی یکی از دستاوردهای مهم حقوق بین‌الملل در عرصه پناهندگی و حقوق بشر، بویژه در دوران جنگ سرد محسوب می شد. این سند با اینکه از سوی بسیاری از کشورهای امضا کننده اولیه آن عملا نادیده گرفته می شود و حتی بعضی از آنها معتقد هستند که سند ۱۹۵۱ پس از فروپاشی شوروی کاربرد خود را از دست داده است، ولی هنوز مبنای پذیرش پناهندگی بویژه برای کشورهای غربی است.

باور عمومی این نبود که بعد از پایان جنگ سرد و دنیای دوقطبی، جنگ و آوارگی بیش از پنجاه برابر افزایش پیدا کند. ۱۱سپتامبر جرقه ای بود تا این بار اسلام سیاسی ظهور کند و جنگهای ویرانگری جایگزین جنگ سرد شود و جنبش اسلام سیاسی که آمریکا و برخی از کشورهای غربی در زمان جنگ سرد و محبوبیت کمونیزم، آن را تقویت کرده بودند، بخش  زیادی از خاورمیانه را به جنگ بکشاند. این اوضاع موج جدیدی از آوارگی میلیونها انسان را بدنبال داشته است.

اما امروزکار بجای رسیده که  کلیه مرزهای اروپا را با طولانی ترین دیوارها و سیم های خاردار، نورافکن، دوربین و سگهای تربیت شده به روی پناهندگانی که بطور گروهی و غیرقانونی قصد ورود به اروپای غربی را دارند، ببندند و مسیر پناهندگان را بشدت مرگبار کرده و میزان پذیرش پناهجویان را به پایین ترین سطح کاهش دهند. برای مثال هم اکنون دانمارک، انگلستان، آلمان، مجارستان و بلغارستان در صدد بستن قرادادهایی با کشور رواندا و برخی دیگرازکشورهای آفریقایی هستند تا پناهجویانی که به طور غیرقانونی وارد محدوده اروپا می شوند، تا زمان رسیدگی و تشخیص وضعیت پناهندگی، آنها را به آن کشورها انتقال دهند.

علاوه بر این دولت ایتالیا نیز بخاطر ورود پرشمار پناهجویان و مهاجران در جنوب آن کشور به مدت شش ماه وضعیت اضطراری اعلام کرده است. درپی سختگیری و کنترل مرزهای آبی، دریای مدیترانه  به مرگبارترین مسیرها برای پناهجویان تبدیل شده است. روز چهارشنبه ۲۴ خرداد قایقی که از ساحل لیبی به طرف ایتالیا در حرکت بود، در آبهای یونان به زیرآب رفته و از ۷۵۰ سرنشین متاسفانه تنها ۷۸ نفر نجات پیدا کردند.

با این حال علیرغم سیاست سختگیرانه دولت های غربی و کنترل های شدید مرزی، حرکت پناهجویان و مهاجران به سمت اروپای غربی و برای رسیدن به یک زندگی بهترهمچنان درحال افزایش است. از حق پناهندگی باید دفاع کرد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *