خیزش‌های زنجیره‌ای از ۷۸ تا ۱۴۰۲ – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۴۵۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

معاون وزیر کشور در جلسه‌‌ای با حضور برخی مسئولین نظام گفته است:

“میزان خطر را احساس کردید که اگر محرم صفر تمام بشه و ما از زیارت اربعین که ۱۵ شهریوره عبور بکنیم، بازگشایی دانشگاه‌ها، مدارس، سالگرد اغتشاشات یه دفعه وارد یه معرکه جدیدی میشیم، می‌کشونن ما رو می‌برن ما رو به سمتی که شما دیگه اولویتت انتخابات نخواهد بود. درگیر می‌شیم، ذهنمون، فکرمون و نمی‌دونم شاید کف خیابون. هیچ خجالت هم نباید کشید مسئولیت سنگینی به عهده داریم، در ساعت صفر یه جایی گرفتار می‌شیم، بعد اون‌موقع دیره …”

سه ماه مانده به شروع سال تحصیلی جدید و سالروز انقلاب زن زندگی آزادی کابوس مقامات شروع شده است. زنان خاکریز حجاب را فتح کردند، مراسم‌های سالروز تولد جانباختگان و جنبش دادخواهان وسعت گرفته است، میخواهند نان و بنزین را گرانتر کنند اما میترسند، دانشگاهها و مدارس باز میشوند و میترسند، سالروز انقلاب و قتل مهسا فرا میرسد و میترسند، در واقع از همه چیز میترسند. حاکمان در سرزمینی حکومت میکنند که از همه چیز و همه کس حتی از خودی‌هایشان میترسند.

زنجیره خیزش‌های ۷۸، ۸۸، ۹۶، ۹۷ و آبان و دی ۹۸ ضربات محکمی به حکومت زد، صفوفش را متزلزل‌تر و ریزش صفوفش را تشدید کرد، وجهه بین المللی‌اش را بیشتر تخریب کرد و در عوض مردم را متشکل‌تر نمود و امید و اعتماد بنفس‌شان را بالا برد. یکی از فرماندهان سپاه در جلسه با خامنه‌ای گفته بود حتی اگر اینبار موفق به سرکوب شویم موج بعدی بدتر خواهد بود. یعنی همه میدانند که اوضاع آرام نخواهد شد. این مثل خوره به جان حکومتیان افتاده است.

اما “حتی اگر اینبار موفق به سرکوب شویم” عملی نشد. تسخیر خاکریز حجاب بارزترین نمونه آنست. این مردم بودند که گشت ارشادشان را توی سوراخ کردند، مقامات بالای حکومت بودند که گفتند بی حجابی جرم است اما تعداد بی حجابان زیاد است و نمیتوانیم همه را دستگیر کنیم و این ارگانهای بالای نظام بودند که طرح‌های جدید آوردند و گفتند بی حجابی جرم نیست. عجز و ناله فرماندهان سپاه که گفتند صفوفمان ریزش کرده و بسیاری از نیروهای ما از نظام عبور کرده‌اند، شاخص مهم این دوره است.

خودمان را آماده کنیم. محور این آمادگی سازماندهی است. ایجاد جمع‌های مختلف در سراسر کشور و در میان همه مردم است. انقلاب ادامه دارد و موج‌های بعدی آن در راه است. جوانه‌های سازماندهی در چنین شرایطی بسرعت نیرو خواهد گرفت. گسترش شبکه‌های دادخواهی نمونه‌ای روشن از زمینه آماده برای سازماندهی است. همه جا دست بکار شویم.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *