در سال‌های اخیر شاهد هزار و یک تصمیم مختلف برای مقابله با اینترنت از سوی نهادهای مختلف حکومت بوده‌ایم. طرح‌های گوناگونی آمدند و رفتند و فیلترینگ اینترنت همچنان پابرجا است.

فیلترینگ اینترنت، تجارت پُرسود حکومت – میلاد رابعی

مندرج در ژورنال شماره ۴۵۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در سال‌های اخیر شاهد هزار و یک تصمیم مختلف برای مقابله با اینترنت از سوی نهادهای مختلف حکومت بوده‌ایم. طرح‌های گوناگونی آمدند و رفتند و فیلترینگ اینترنت همچنان پابرجا است. نتیجه اعمال فیلترینگ برای مردم تنها لیست بلندبالایی از ضرر و زیان را نشان می‌دهد.

یکی از نتایج اعمال فیلترینگ ورشکستگی کسب و کارهای کوچک و گاه حتی تک‌نفره‌ای است که بسیاری از آن‌ها را زنان سرپرست خانواده تشکیل می‌دهند. کسانی که از طریق فضای مجازی اقدام به فروش محصولات خود می‌کردند تا از این راه بتوانند تنها بخشی از معاش خود را تأمین کنند، اکنون مدت‌ها است که شرایط اسفباری پیدا کرده‌اند.

سایر کاربران نیز که از اینترنت برای مصارف مختلف از جمله اطلاع‌رسانی استفاده می‌کنند، مجبور به تحمل هزینه‌های سرسام‌آوری برای خریداری مداوم وی.پی.ان می‌شوند که این را باید به هزینه بالای استفاده از خود اینترنت در ایران اضافه کرد. در نهایت با تمام این هزینه کردن‌ها آن‌چه نصیب کاربران می‌شود اینترنتی بسیار کم‌کیفیت و با سرعت پایین و پینگ (تأخیر زمانی) بالا است که امکان انجام بسیاری از استفاده‌های آنلاین را غیرممکن کرده است.

اما در سوی دیگر میدان حکومتی قرار دارد که بنا به اعتراف اخیر یکی از سرانش ۲۰۰ میلیارد تومان  تنها برای فیلترینگ اینستاگرام هزینه شده است. از همین نمونه می‌توان هزینه کل اعمال فیلترینگ را حدس زد که چه رقم هنگفتی است و مستقیماً از جیب خود مردم برای محدود کردنشان به‌کار می‌رود.

ماجرای فروش وی.پی.ان از سوی خود حکومت و مشخصاً مافیای وابسته به سپاه را هم کسی نیست که نشنیده باشد. موضوعی که خود سران حکومت هم گاهاً به آن اشاره کرده‌اند. این اولین‌بار نیست که به‌دلیل اعمال محدودیت‌های حکومت، فرصت‌های مالی برای قاچاق و بازار سیاه ایجاد می‌شود و خود آقایان سررشته را در آن‌جا به‌دست دارند. هنگام برخورد با گیرنده‌های ماهواره‌ای و شکستن و جمع‌آوری آن‌ها، بزرگ‌ترین وارد کننده این تجهیزات به‌صورت قاچاق خود سپاه بود. سران رژیم و آقازاده‌هایشان همه‌جا برای دزدی و چپاول اموال مردم حاضرند و کیست که بتواند با آن‌ها رقابت کند؟

تا همین‌جا مردم در اصرار شدید رژیم به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی گوناگون، تسلیم نشده‌اند و بسته شدن کسب و کارشان را به استفاده از این پلتفرم‌های داخلی ترجیح داده‌اند. جدال برای اینترنت آزاد و سریع نیز مانند بسیاری خواست‌های دیگر تنها با سرنگونی حکومت عملی است. درعین‌حال از هر فرصتی باید برای مقابله و عقب‌نشاندن رژیم در این عرصه استفاده کرد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *