در حمایت از توماج صالحی – میلاد رسایی منش

مندرج در ژورنال شماره ۴۵۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

وکلای توماج صالحی اعلام کرده‌اند که پس از هشت ماه بازداشت، دادگاه این خواننده رپ معترض، روز یک‌شنبه، ۲۸ خرداد، “پشت درهای بسته” برگزار شده است. همچنین نمایندگان پارلمان‌ها در کشورهای آلمان، اتریش، نیوزیلند و ایتالیا که کفالت سیاسی توماج صالحی را برعهده گرفته‌اند، در یک کلیپ ویدئویی به اعتراض اعلام کردند که دادگاه رسیدگی به اتهامات این خواننده پس از گذشت ۲۳۰ روز از بازداشتش پشت درهای بسته و بدون پوشش رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی رسمی برگزار شده است.

جمهوری اسلامی در رابطه با توماج صالحی، موقعیت و موضعی بسیار سردرگم و مستاصل دارد. نیروهای امنیتی حکومت اسلامی، از یک طرف با یک هنرمند و رپر خوشنام و محبوب و شناخته شده در ایران و جهان طرف هستند و نمیتوانند احکام سنگین علیه وی صادر کنند، و از طرف دیگر نگران آزاد کردن توماج صالحی، به مثابه یک خواننده رپ جوان و رادیکال و انقلابی و چپ و آنارشیست هستند. در نتیجه مدت بازداشت توماج را کش میدهند و دادگاه وی را مخفیانه و پشت درهای بسته برگزار میکنند.

نکته حائز اهمیت در رابطه با موضوع توماج صالحی این هست که فعالین سیاسی در ایران و جهان، فعالین اپوزیسیون در خارج از کشور که دستشان بازتر است، باید تا جایی که میتوانند صدای این هنرمند جوان و انقلابی باشند. باید‌ به خوانندگان رپ، هنرمندان مشهور و انساندوست مراجعه کرد و تلاش کرد آنها برای آزادی او تلاش کنند. باید از نهادهای فعال برای حقوق بشر، از سیاستمداران و افراد سرشناس خواست که علنا از توماج دفاع کنند، در باره او و برای آزادی او بنویسند، حرف بزنند، توئیت بزنند و  ویدیو تهیه کنند. در یک جمله باید با اعتراض گسترده در ایران و جهان علیه زندانی کردن او و برای آزادیش حکومت اسلامی را زیر فشار قرار داد.

علاوه بر همه اینها، باید در ایران، مقابل زندان دستگرد اصفهان که توماج در آن محبوس است و شکنجه میشود، تجمعات اعتراضی سازماندهی کرد و همراه با اعتراضات جهانی نه تنها اجازه نداد رژیم اسلامی به وحشیگری خود علیه توماج ادامه دهد؛ بلکه باید تحت فشار اعتراضات گسترده این خواننده معترض را از چنگال این رژیم جنایتکار نجات داد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *