بیگاری در زندانها – سهیلا دالوند

مندرج در ژورنال شماره ۴۵۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

خبرگزاری ایلنا در یک گزارش تبلیغاتی برای سازمان زندان‌ها نوشت، این سازمان در سال اخیر “توانست برای جمعیتی بالغ بر ۴۶ هزار زندانی اشتغال مولد را رقم بزند”. بر پایه این گزارش حداقل ۳۰ هزار زندانی هم “در مراکز اصلاحی و تربیتی توانسته‌اند با اشتغال غیرمولد که در قالب اشتغال نشسته درون بندها و اندرزگاه‌ها تعریف می‌شود کسب درآمد کنند”.

این گزارش نشان میدهد که محکومانی که عموما از طبقات محروم‌ جامعه هستند، در زندان باید تن به بردگی بدهند تا زنده بمانند. مسئول این وضعیت دستگاه قضایی و کل حاکمیت ضد انسانی جمهوری اسلامی است که به جان و زندگی زندانی کوچکترین اهمیتی نمیدهد.

ظاهرا برای زندانیان محل کسب درآمد درست کرده اند اما در واقع و عملا دارند با بیگاری کشیدن از این قربانیان دست بسته و اسیر، ثروت می اندوزند. این سیاست ضد انسانی در واقع بیگاری کشیدن از زندانیان است که بخاطر تامین مایحتاج اولیه مثل آب، غذا و  وسایل بهداشتی در زندان، ناگزیر تن به بیگاری می‌دهند تا فقط زنده بمانند.

حکومتی که بنیادش بر ستم، دروغ، ‌‌ریا و دزدی بنا شده است، صحبت از ایجاد اشتغال برای ۴۶ هزار زندانی می کند. در حالیکه میدانیم بیرون از زندان هر روزه یا کارگران اخراج می‌شوند و یا بخاطر درخواست حقوق های معوقه خود و دیگر حقوق پایمال شده راهی زندان‌ها ‌میشوند.

آن‌چه تحت عنوان “اشتغال مولد” یا “اشتغال نشسته” انجام میگیرد، رسمیت بخشیدن به استثمار و بهره کشی وحشیانه از زندانیان است. اگرچه اسناد بین‌المللی پیرامون شرایط حداقلی در زندان‌ها و نیز آیین‌نامه‌ سازمان زندان‌ها در ایران به صراحت اجیر کردن و بهره‌کشی از زندانیان را منع کرده‌اند، اما اینجا جمهوری اسلامی است و طبیعی است که هر روزه شاهد بهره کشی و آزار زندانیان به طُرق مختلف هستیم. جا دارد نهادها و تشکل های کارگری و انساندوست در ایران در یک اقدام فوری علیه این برده داری دست به عمل سازمان یافته بزنند و این بردگی داخل زندانهای جمهوری اسلامی را به چالش بکشند.

‌همانطور که مردم ایران انتخاب کرده اند تنها راه قطعی برای پایان دادن به همه نوع ستم طبقاتی در ایران، پایان دادن به عمر رژیم اسلامی است که مسبب تمام‌ فلاکتها و بدبختی ها در جامعه است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *