چاپلوسی در مقابل پوتین – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۴۵۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

هفته گذشته اتفاقی در روسیه توجهات را به خود جلب کرد. ماجرا از این قرار است که پریگوژین، اولیگارش میلیارد تبهکار، دوست دیرینه پوتین، به قول خودش “قصاب پوتین”، فرمانده باند جنایتکار “واگنر” که در کنار ارتش روسیه مشغول جنایت در اوکراین بود، یکباره نیروهایش را به روسیه برگرداند؛ یک شهر استراتژیک را تصرف کرد؛ خواستار برکناری وزیر دفاع شد و با ستون نظامی به سمت مسکو حرکت کرد. رسانه ها از این اتفاق به عنوان “شورش علیه  مسکو” یاد کردند.

این یادداشت کوتاه قصد تحلیل این اتفاق را ندارد که در یک جمله میتوان گفت کل ماجرا ریشه در رقابت و جنگ قدرت الیگارشها و سران امنیتی و نظامی دربار پوتین دارد. حمایت عجولانه مقامات جمهوری اسلامی از پوتین موضوع بحث این یادداشت است.

دو روز پس از  “شورش علیه مسکو”، ابراهیم رئیسی در تماس تلفنی با پوتین، “حمایت کامل” جمهوری اسلامی از او را ابراز کرد. حسین امیرعبداللهیان هم اظهار اطمینان کرد که “کشور روسیه از این مرحله عبور خواهد کرد.” خامنه ای هم احتمالا وقتی برای بار دوم از دست پوتین قرآن هدیه میگیرد، مراتب خدمتگزاریش به او را ابراز خواهد کرد!

پوتین از حکومت اسلامی به عنوان کارت بازی در کشمکش با غرب استفاده کرده و خواهد کرد. قبلا دیده ایم که چگونه او با هدف توقف مذاکرات برجام موش دوانی کرد با این هدف که میدان برای مانور بر سر نیاز اروپا به انرژی خالی بماند. زمانی دیگر فضای سوریه را برای بمباران نیروهای سپاه پاسداران توسط اسرائیل باز گذاشت با این هدف که میدان برای چپال در “بازسازی” خرابه های سوریه خالی باشد. و زمانی دیگر با وعده های توخالی به  درماندگان حاکم اسلامی، پهباد تحویل گرفت تا مردم اوکراین را کشتار کند.

در مقابل، سران جمهوری اسلامی که آینده تیره ای دارند، روی پوتین به عنوان بازیگر اصلی در استراتژی میان تهی “نگاه به شرق” حساب میکنند. تصور میکنند او در شرایط انزوای جهانی و تحریمها و ورشکستگی اقتصادی و خطر انقلاب پشت حکومت اسلامی خواهد ایستاد و خواهد توانست نجاتش دهد.

حمایت چاپلوسانه آیت الله قاتل از پوتین جنایتکار در دعوای خانگی مافیای روسیه از چنین محاسبه به اصطلاح استراتژیک ناشی می شود. محاسبه یک حکومت نگران از آینده. یک حکومت نگران از انزوای بیشتر درجهان. تجربه قبل که به چند نمونه اش بالاتر اشاره شد نشان میدهد که این محاسبه یک توهم است. توهم ناشی از کابوس سرنگونی.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *