نبرد نهایی در راه است – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۶۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در آستانۀ نخستین سالگرد قتل مهسا امینی و شروع خیزش بی سابقۀ “زن، زندگی، آزادی” در ایران، مقامات نظامی و سیاسی این کشور بی وقفه نگرانی خود را در خصوص وقوع رویدادهای مشابه در هفته‌ها و ماه های آینده در کشور اعلام می کنند. فرماندهان سپاه پاسداران و نیروهای نظامی ایران ده ها هزار میلیارد تومان بودجۀ اختصاصی جهت سرکوب اعتراض‌های آینده طلب کرده‌اند.

تنها یک راه و فقط یک راه برای حکومت باقی مانده است تا در برابر انقلاب زن زندگی آزادی، از سرنگونی قریب الوقوع جلوگیری کند. افزایش همه جانبه بودجه برای سرکوب و به خدمت گرفتن نیروی بیشتر مزدورانِ آماده کشتن مردم بپاخاسته. آیا فقط داشتن ابزار مدرن سرکوب کافی است که بتوان از وقوع انقلاب جلوگیری کرد؟ داده های تا به امروز در سراسر جهان عکس این را نشان میدهد. هیچ درجه ای از وحشیگری صرف و بهره جویی از پیچیده ترین وسایل کشتار جمعی نمی تواند جلوی انقلاب را در دراز مدت بگیرد. جمهوری اسلامی در برابر مردم ابزارهای لازم را برای ادامه حیات ندارد.

برای شکست انقلاب باید در کنار نیروی قهریه، آینده بهتری را هم وعده داد. با یک دست جنایت و با دست دیگر ایجاد توهم به باز شدن روزنه ای به سوی آسایش نسبی.  رژیم اسلامی قدرت حتی امکان وعده دادن خشک و خالی را هم ندارد و این نقطه جوش هر انقلاب است. حکومتی که نمی تواند همچون گذشته ادامه دهد و مردمی که نمی خواهند این وضعیت را تحمل کنند.

برای سرنگون کردن اما فقط اراده و میل مردم کفایت نمی کند. در دور بعدی برآمد خیابانی، ما نیازمند حضور به مراتب بیشتر مردم در تظاهرات های خیابانی هستیم. تشکل های محلات و نهادهای درگیر انقلاب و احزاب و گروهای مردم نهاد باید بتوانند نیروی انسانی وسیع تری به خیابان بکشانند. جامعه این آمادگی را برای بسیج نیروی بیشتر دارد. حکومت در برابر نیروی وسیع تر خیابانی مردمی، فاقد بسیج نیروی سرکوبگر در ابعاد وسیع تر است و صفوف سرکوبگران متشتت و متزلزل تر، و شکاف در بالای حکومت عمیق تر میشود.

نیروی انقلاب باید بتواند اعتراضات اجتماعی اقشار مختلف و از جمله اعتراضات و اعتصابات کارگری را منسجم تر و هماهنگ تر سازمان بدهد و با چند خواست واحد سراسری باعث اتحاد بیشتر مردم شود. منشور ۲۰ تشکل که حداقل خواستهای مردم را مدون کرده است می تواند کلید اتحاد سراسری برای سرنگونی جمهوری اسلامی باشد. در سالگرد قتل مهسا شمشیرهای انقلاب تیزتر می شوند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *