قربانیان ستم – جمع زن زندگی آزادی- مازندران

مندرج در ژورنال شماره ۴۶۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

پانته آ اقبال زاده دختر جوانی که دستی در ترجمه ادبیات داستانی برای کودکان داشت، به زندگی خود پایان داد و یک دنیا شورِ زندگی را با خود به خاک برد. او در نامه ای خطاب به پدرش نوشت: “بابا، برای تو می نویسم. پنج سالی است که از زندگی لذتی نبرده ام  و به دلیل وضعیت مملکت، امیدی به دوباره ایستادن و موفق شدن ندارم.”

همچنین در همین روز خبر دردناک خودکشی روزنامه نگار ۳۹ ساله اهل دهدشت به نام علی صادقی در رسانه ها منتشر شده است. یکی از نزدیکان خانواده علی صادقی نوشت که “علی به دلیل فقر و بیکاری دست به این اقدام زده است.” همین دو مورد اخیر کافی است که باعث و بانی این اتفاقات ناگوار را بشناسیم.

در سایه شوم چهل و چند سال حکومت، هیچ سال و ماه و روزی نبوده که چنگال خونریز حکومت در تن مردم فرو نرفته باشد و زندان و داغ و درفش و طناب و چوبه های دار بالای سرِ مردم آویزان نباشد. بویژه در ده ماهی که از آغاز انقلاب مهسا با شعار زن زندگی آزادی می گذرد، خبرهای تکان دهنده و اندوهبار خودکشی، تعدادی از معترضان پس از آزادی از زندان نیز توجه ها را به خود جلب کرده است. پانته آ اقبال زاده و علی صادقی نمونه ای از هزاران قربانی نظام نکبت بار اسلامی هستند که به اشکال مختلف کمر به قتل مردم بسته است.

نکته مهم این است که هم قربانیانِ خودکشی ها، هم خانواده های این کشته شدگان و هم کاربران رسانه های اجتماعی به درست انگشت اتهام را به طرف عامل و قاتل اصلی این قربانیان نشانه رفته اند. مردم به تنگ آمده و بپاخاسته نشان داده اند که راه پایان دادن به همه این فجایع سرنگونی حکومت فاشیست اسلامی و به سرانجام رساندن انقلاب زن زندگی آزادی است.

آنچه در این میان دردناکتر است تن دادن انسانهای شریفی چون پانته آ اقبال زاده و علی صادقی به مرگ است. این درست که شرایط زندگی دردناک و تاسفبار است، اما درست در شرایطی که ما می توانیم با اتحاد و همدلی و مبارزه سراسری و میلیونی خود این رژیم تبهکار را به زانو در آوریم، نباید تسلیم ناامیدی شد و راه مرگ را خودخواسته پذیرفت. ما می توانیم امید به ساختن یک دنیای بهتر را سلاحی کنیم برای سرنگونی جمهوری عزای اسلامی.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *