سپیده قلیان، پیروز یک جنگ نابرابر! - آذر پویا

سپیده قلیان، پیروز یک جنگ نابرابر! – آذر پویا

مندرج در ژورنال شماره ۴۶۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، سپیده قلیان، فعال مدنی زندانی در ایران را برای رسیدگی به شکایت آمنه‌سادات ذبیح‌پور، خبرنگار – بازجوی صدا و سیما، احضار کرده است. سپیده قلیان با انتشار پیامی از زندان گفته در این دادگاه حاضر نخواهد شد.

از سال ۹۷ که سپیده قلیان، مدافع کارگران هفت تپه، به همراه چند فعال دیگر دستگیر شد جنگی نابرابر و بشدت ناعادلانه بین دو نیرو آغاز گردید. در یکطرف نیروئی مجهز و تا به دندان مسلح با زندان، شلاق، طناب دار و قضاتی که بوئی از عدالت و انسانیت نبرده اند و در طرف دیگر زن جوانی با جثه ای کوچک ولی اراده ای قوی و شجاعتی به بلندای کوههای البرز، که کل دم و دستگاه نیروی مقابل را به چالش کشیده است.

جمهوری اسلامی هر بار سپیده را به بهانه ای تحت فشار قرار میدهد تا شاید این دختر رنگی پنگی را وادار به تسلیم کند. او را به اتهامات واهی به زندانهای دور دست تبعید میکند، خانواده اش را تحت فشار قرار میدهند، به بازجوئیهای متعدد و بیربط احضار میشود، از او میخواهند که در مقابل چشمان بازجوهای هرزه اش لخت شود و تمام سفاهت و کراهتشان را بکار میگیرند تا این مجسمه آزادی را درهم بشکنند.

بعد از اجرای نمایش مسخره “طراحی سوخته” که جمهوری اسلامی به خیال خود میخواست افکار عمومی را بر علیه مبارزین برانگیزد، سپیده قلیان این دختر شجاع و بیباک بر علیه آمنه سادات ذبیح پور بازجو- خبرنگار که او را وادار به اعتراف اجباری کرده بود، به دادگاه شکایت کرد که البته این پرونده بلافاصله بعد از تشکیل مختومه اعلام شد. اینبار برای رسیدگی به شکایت بازجو او را به دادگاه احضار کرده اند!

سپیده درباره این احضاریه میگوید: برای اتهامی احضارشده ام که پیش از آن در دادگاه انقلاب رسیدگی و حکم آن صادر شده است! در این دادگاه عجیب شرکت نخواهم کرد.

جدالی است بین دو زن، یکی با اطمینان از حمایت و پشتیبانی دستگاه ظلم و شکنجه خواب پیروزی میبیند و دیگری که با شهامتش، شجاعتش، منطق قوی و هوش سرشارش توجه جهانیان را بخود جلب کرده است و حامیانی به وسعت تمامی انسانهای آزادیخواه دارد.

معمولا در جنگها آنکه اسلحه و تجهیزات بیشتری دارد انتظار پیروزی را میکشد، ولی در این جنگ این سپیده است که با سلاح سرپیچی از دستورات مسخره مسئولین بما درس شجاعت، ایستادگی و امید به دمیدن سپیده سحر را میدهد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *