زن کُشی و حکومت اسلامی – سوسن صابری

مندرج در ژورنال شماره ۴۶۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روزنامه شرق با استناد به آمارهای رسمی که رسانه ای شده اند، از قتل دست‌کم ۱۶۵ زن در ایران طی دو سال گذشته و از سوی مردان خانواده خود خبر داد و نوشت از خرداد ۱۴۰۰ تا خرداد امسال در هر چهار روز، به‌طور میانگین یک زن‌کشی در کشور رخ داده است. و البته این تنها آمار زن کشی هاییست که خبرش به بیرون درز کرده است.

اولین بار نیست خبر دردناک زن کشی را میشنویم. سالیان سال است. با خبر هر قتلی، با هر ضربه چاقو و تبری، پیکر انسانیت هم زخم برمیدارد. این زخمها را مذهب و سنن عقب مانده و مردسالاری بر پیکر انسانیت وارد میکنند. مذهب و فرهنگ ضد زنی که جمهوری اسلامی قانونی اش کرده و سعی در تقویت آن دارد. در پشت هر شوهر و برادر و پدری که دست به قتل میزنند سایه شوم و سیاه رژیم اسلامی را بوضوح میشود دید. قوانین و فرهنگی که با حجابش، با نگاه ضدانسانی و مردسالارانه جنسیتی اش به زن، با جشن تکلیفش و با ممنوعیت عشق برای زنان، زمینه ساز فرهنگ و خشونت ناموسی و نهایتا قتلهای ناموسی است.

جمهوری اسلامی قاتل اصلی و متهم درجه یک است اما عاملین اجرای این خشونت ضدانسانی را هم نباید فراموش کرد. فعالین حقوق زنان و حقوق کودک و همه ما میتوانیم در مبارزه علیه این فرهنگ ضدانسانی نقش داشته باشیم.

انقلاب زن زندگی آزادی تا همین امروز هم معادلات فرهنگی معینی را بهم زده است. زن و حقوق زن و جایگاه اجتماعی اش با مبارزات شورانگیز و نقش برجسته زنان در این انقلاب، ضربه های مهمی به فرهنگ اسلامی ضد زن وارد کرده است. با سرنگونی جمهوری اسلامی فرهنگ و قتلهای ناموسی نیز رو به زوال و نابودی خواهد رفت. با گرامیداشت یاد عزیز قربانیان قتلهای ناموسی، این جبهه مبارزه علیه جمهوری اسلامی و فرهنگ کثیفش را نیز تقویت کنیم.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *