در جستجوی زندگی – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۴۷۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بنا به گزارش یونیسف در سال جاری میلادی نزدیک به ۳۰۰ کودک در مدیترانه غرق یا ناپدید شده‌اند. بنا بر همین گزارش از سال ۲۰۱۸ به این سو حدود ۱۵۰۰ کودک در جریان تلاش پناهجویان برای گذر از مدیترانه غرق یا ناپدید شده‌اند. از آنجا که در بسیاری موارد اثری از کشتی های غرق شده و یا جان بدر برده ای باقی نمی ماند یونیسف معتقد است که آمار واقعی پناهجویان و کودکانی که جان خود را در این مسیر از دست داده اند بالاتر از این ارقام است.

روشن است که تنها خطری که کودکان پناهجو را تهدید می کند غرق شدن در دریا و یا کشته شدن در مسیرهای خطرناک رسیدن از قاره آفریقا و خاورمیانه به کشورهای “امن” اروپایی نیست. بسیاری از کودکان پناهجو، بویژه کودکانی که بدون سرپرست در مسیر قدم می گذارند، مورد آزار و خشونت بدنی و جنسی قرار می گیرند. خشونت و یورش ماموران ادارات مهاجرت، عدم برخورداری از امکانات رفاهی و تحصیلی و بازداشت و زندانی شدن در اردوگاه های پناهجویان از جمله دیگر خطراتی است که زندگی کودکان پناهجو را به مخاطره می اندازد.

این کودکان و پناهجویان معمولا به امید رهایی از جنگهای نیابتی، وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بحرانی، فقر و فلاکت فراگیر و شرایط غیر انسانی که سیستم سرمایه داری در جهان ایجاد کرده است قدم در این راه می گذارند. جان باختن هزاران کودک پناهجو نشانه عمق فاجعه ای است که توحش سیستم سرمایه داری آفریده است، سیستمی که مبنای آن نه کرامت و رفاه انسان بلکه استثمار و تشدید آن برای تولید هر چه بیشتر سود و انباشت سرمایه است. راه برون رفت از این اوضاع اسفبار برانداختن سیستم سرمایه داری و ایجاد جامعه ای سوسیالیستی و انسانی است، جامعه ای که اختیار انسان را به انسان بازگرداند.

هر انسانی باید از حق انتخاب محل اقامت و زندگی خود و امنیت و رفاه برخوردار باشد. سازمانها و نهادهای دفاع از حقوق کودکان و بشر باید دولت های اروپایی را برای اقدامات موثر در جهت حمایت از کودکان پناهجو و ایجاد مسیرهای امن و قانونی برای رسیدنشان به کشورهای مقصد و اخذ پناهندگی مورد بیشترین فشارها  قرار دهند. دفاع از حقوق کودکان و پناهجویان نه تنها امری اخلاقی بلکه مبارزه در عرصه سیاسی است. برای دفاع از حقوق تمامی پناهجویان بویژه کودکان با تمام قوا بپاخیزیم.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *