تبعیض جنسیتی و فاجعه بیکاری زنان – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۴۷۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

آمارها از ابعاد وحشتناک بیکاری در میان زنان سخن میگوید. بر اساس گزارش مرکز آمار جمهوری اسلامی در بهار ۱۴۰۲ نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت زنان بالای ۱۵ سال ۱۴.۱ درصد و مردان ۶۸.۳ درصد است. در این گزارش جمعیت زنان مطابق با شاخصهای نیروی کار ۳۲ میلیون و۱۷۰ هزار و ۷۵۳ نفر و جمعیت مردان ۳۲ میلیون و ۹۵ هزار و ۷۷۶ نفر گزارش شده است. اگر چه همین آمارها نیز مهندسی شده و بطور واقعی عمق فاجعه بیکاری در میان زنان و اساسا در کل جامعه را بیان نمیکند.

همین ارقام نیز نشانگر گوشه دیگری از فاجعه تبعیض جنسیتی علیه زنان بعنوان یکی از بروزات وحشتناک حاکمیت آپارتاید جنسی در قبال زندگی و معیشت زنان و کل جامعه است. حکومتی که مهمترین و اصلی ترین وظیفه زن را شوهرداری و بچه داری دانسته و سخن هر روزه حکومتیان از جمله خامنه ای در خطبه هایشان است. طبق قوانین ارتجاعی اسلامی حاکم نیز زن نفقه بگیر مرد است. قانونی خدادادی که در شرایط ورشکستگی اقتصادی حکومت و تشدید بحران بیکاری اولین قربانیان خود را از زنان میگیرد.

در پرتو چنین قوانینی بیکاری، و وضعیت بشدت وخیم اقتصادی، زندگی بخش عظیمی از زنان در جامعه را به حد یک فاجعه تکاندهنده و خطرناک در آورده است. بویژه با رشد گرانی و تورم و با سطح نازل دستمزدها، بیکاری زنان فشار اقتصادی سنگینی نیز بر گرده جامعه است.

البته این داستان زندگی زنان در ۴۴ سال حاکمیت این رژیم و جدال هر روزه آنها و کل جامعه با این حکومت است. حکومتی که با پرچم حجاب، با جداسازی جنسیتی و با قوانین ارتجاعی اسلامی تلاشش جمع کردن زنان از صحنه جامعه و تبدیل آنان به برده جنسی و نفقه بگیر مرد است. در این جدال زنان توانسته اند گام به گام قوانین ارتجاعی حکومت را عقب بزنند و دیوارهای آپارتاید جنسی را در هم بشکنند. جدالی که برنده آن زنان بوده و رنگی زنانه به انقلاب زن زندگی آزادی داده اند. انقلابی که میخواهد به کل این بساط جهنمی خاتمه دهد. انقلابی که حاصلش رنسانس فکری، سیاسی و  فرهنگی بزرگی در جامعه خواهد بود و تا اینجا نگاه جامعه به زن را دگرگون کرده است. انقلابی که جامعه را شخم میزند و به جلو گام بر میدارد. انقلابی که اولین اقدامش پایین کشیدن حجاب این پرچم خونین آپارتاید جنسی و برقراری تمام و کمال برابری زن و مرد در تمامی شئونات زندگی اجتماعی است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *