انتقال سامان یاسین به امین آباد – دیلا روژمان – روانشناس

مندرج در ژورنال شماره ۴۸۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

اگرچه هنوز خبرانتقال سامان یاسین، خواننده رپ به بیمارستان روانی امین آباد، از جانب خانواده یا حتی وکیل تسخیری او اعلام نشده است، اعمال چنین شکنجه و بی عدالتی از سمت بیدادگاه رژیم اسلامی نگران کننده است.

از سه منظر این جنایت قابل نقد و بررسی است:

اول، همانطور که چهار انجمن روانشناسی کشور،  در مورد احکام معرفی بازیگران معترض به حجاب اجباری به مراکز روانشناسی تشریح کردند، تشخیص هر اختلال اعصاب و روانی مستلزم بررسی و سنجش کامل بالینی و روانشناختی است. لذا، معرفی بازیگران به مراکز روان درمانی یا اعزام زندانیان سیاسی به بیمارستان های روانپزشکی از اساس، هیچ پایه تشخیصِ علمی ندارد و صرفا یک نمایش مضحک از سمت رژیم، با هدف تخریب و تمسخر مخالفان است.

دوم، اختلالات اعصاب و روان از اساس، نباید به عنوان ننگ یا شرم در جامعه شناخته شوند. متخصصان حوزه سلامت روان، سالها در جهت “انگ زدایی از اختلالات روان” به عنوان یکی از مولفه های ارتقا و رشد روانی یک جامعه سالم، تلاش کرده اند. رژیم اسلامی بدون توجه به این تلاش و در جهت افول و عقبگرد جامعه به سمت عقاید متحجرانه، روند برچسب روانی زدن به مخالفانِ خود را بارها تکرار کرده  است. متاسفانه، این روزها در ادبیات عامیانه هم، در جهت ابراز خشم در مورد رفتارهای رژیم، عباراتی همچون “خود سران حکومت روانی هستند” را مشاهده می کنیم که عملا در جهت تلاش حکومت در راستای افول و تعویقِ رشد و اعتراض جامعه اند.

سوم، بررسی و نقد و مقابله با این روش شکنجه حکومت در پوشش معرفی به مراکز روانشناسی در سطح پایین تر و انتقال به بیمارستان ها به طریق اولی بسیار مهم است.

همانطور که بهنام محجوبی، قربانی یکی از همین اعزام های حکومتی به بیمارستان های اعصاب و روان، در تماس با خانواده اش گفت: “من افول انسانیت را دیدم، من باطل شدن انسانیت را دیدم!”، رژیم اسلامی با انتقال مخالفان به بیمارستان های اعصاب و روان به دنبال باطل کردن انسانیت به وسیله تحقیر و ایجاد رعب و وحشت است.

پس از قرن هجدهم، تجویز داروهای روان گردان بدون دستور متخصصان ذیصلاح در بیمارستان های اعصاب و روان جایی ندارند. فراتر از این، اعمال هرگونه شکنجه جسمی و روانی، توهین و تحقیر روانی، تجاوز به حریم فرد، ایزوله کردن، شوک الکتریکی و دیگر شکنجه ها، در بیمارستان های اعصاب و روان جایی ندارند.

انتقال سامان یاسین یا هر انسان دیگری از زندان به امین آباد و در واقع  اعمال شکنجه روانی علیه آنها غیر انسانی و نگران کننده است. مقامات رژیم اسلامی باید به جرم ارتکاب چنین جنایاتی، تعقیب و محاکمه شوند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *