نگرانی امنیتی و کوپنی کردن اقتصاد – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۴۸۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: “تا شهریورماه امسال طرح کالابرگ الکترونیک پنج دهک جامعه را دربر می‌گیرد”.

این خبر نشان میدهد که حکومت اسلامی تصمیم دارد اقتصاد کوپنی دهه شصت را مجددا راه بیاندازد. چه اتفاقی افتاده است؟ جنگی راه افتاده است؟ اشغالگری به کشور حمله کرده است؟ خشکسالی رخ داده است و محصولات نابود شده اند؟ اپیدمی وبا آمده است و نیروی خلاقه کشور را نابوده کرده است؟

نه خیر، هیچکدام از این اتفاقات رخ نداده اند. مساله این است که هنوز دمل خونین و چرکین جمهوری اسلامی از پیکره جامعه کنده نشده و بدور انداخته نشده است. هنوز این حکومت دارد منابع و ثروتها را چپاول میکند، خلاقیتها را نابود میکند، پاسخی برای تامین معیشت مردم ندارد و به تبع همه اینها کابوس “شورش گرسنگان” بشدت نگرانش کرده است.

در تبلیغاتشان میگویند با این کار تورم مهار خواهد شد و مشکل بخش زیر خط فقر جامعه حل خواهد شد! این را البته مردم از دروغگویان حرفه ای حکومت اسلامی نمی پذیرند که وقتی آیت الله قاتل را رئیس جمهور کردند، اعلام کرد که هر سال یک میلیون مسکن خواهد ساخت و باد در غبغب انداخت که “دستور داده ام فقر ریشه کن شود” و همه میدانند که صاحب خانه شدن برای نسل جوان یک آرزوی غیر قابل تحقق شده است و بنا بر آمار خودشان ۷۰ درصد مردم هم زیر خط فقر هستند.

مساله روشن است. این تصمیم هم علت سیاسی دارد و هم راه حل سیاسی.  روز هشتم خرداد امسال سندی “خیلی محرمانه” به بیرون درز کرد که در آن نماینده وزارت اطلاعات در جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور به روشنی هشدار میدهد که ۱۴۰۲ سال سختی خواهد بود و اعلام میکند که از هم‌اکنون باید برای آن آماده شویم.

میدانند سالگرد قتل مهسا ژینا امینی و آغاز انقلاب زن زندگی آزادی نزدیک میشود و نگران هستند. بی دلیل نیست که دستگیریها و احکام سنگین برای زندانیان را گسترش داده اند و گشت ارشاد را به خیابانها برگردانده اند. کوپنی کردن اقتصاد هم یک تاکتیک از سر نگرانی است که خطر چند ماه آینده را از سر بگذرانند.

حکومت اسلامی اراده و توان و  ظرفیت پاسخ دادن به مساله معیشتی مردم را ندارد. حکومت اسلامی خود صورت مساله اقتصاد و معیشت مردم است. حل مشکل اقتصاد ورشکسته فقط بدست مردم و با پیروزی انقلابشان ممکن است که آغاز کرده اند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *