”اصلاحات“ نتانیاهو و بحران سیاسی در اسرائیل – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۴۸۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز دوشنبه ۲۴ ژوئیه نمایندگان پارلمان اسرائیل با وجود اعتراضات گسترده سراسری، به قانونی رای دادند که اختیارات دیوان عالی این کشور را برای لغو تصمیمات دولت سلب میکند. نمایندگان احزاب مخالف دولت راست گرای نتانیاهو، این رای گیری را بایکوت کردند و رای گیری بدون حضور حتی یک نفر از مخالفین انجام شد. هدف نتانیاهو از این طرح، باز بودن دست دولتش در برپا کردن جنگ و درگیری در منطقه است که در بسیاری موارد با مخالفت دیوان عالی مواجه شده است. نتانیاهو از خطر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی و تروریسم اسلامی در منطقه، برای جلب توافق مخالفین این اصلاحات در درون پارلمان بخوبی استفاده کرد و موفق شد.

دولت میگوید دیوان عالی انتخابی نیست و دولت انتخابی است و بنابرین این اصلاحات بنفع دموکراسی است. به عبارت دیگر فاشیستها و تروریستها به هم نیرو میدهند و دولت دست راستی حاکم میخواهد به بهانه دموکراسی، و با بهره گرفتن از جنایات تروریسم اسلامی، در چهارسالی که در قدرت است یکه تازی کند و دستش از شروع جنگ و ترور و سرکوب علیه فلسطینیان تا ایجاد بحران های بین المللی و هرچه میخواهد انجام دهد باز باشد. و اکثریت پارلمان به این یکه تازی رای مثبت داده است.

با این رای گیری بحران سیاسی بسیار گسترده ای در اسرائیل آغاز شده و هر لحظه ابعاد وسیعتری به خود میگیرد. هیستادروت فدراسیون اتحادیه های کارگری اسرائیل در تدارک اعتصاب سراسری است، ۱۰ هزار نیروی ذخیره ارتش اعلام کرده اند که حاضر به خدمت داوطلبانه نیستند. پزشکان و بخشهای دیگر جامعه نیز در حال گفتگوی اعتراض و اعتصابند. دولت آمریکا نیز نگران از بحران اسرائیل در مورد این اصلاحات به نتانیاهو هشدار داده بود.

حقیقت اینست که فاشیستها همیشه از بهانه فضای جنگ و ترور و پشتوانه صندوق رای برای تشدید دیکتاتوری و گسترش بیشتر جنگ و ترور استفاده میکنند. نازیستهای هیتلری دقیقا به همین شیوه به قدرت رسیدند و به همین ابزارها متکی شدند. اما مشکل نتانیاهو اینست که مردم اسرائیل با گوشت و پوست خود چوب این نوع دموکراسی و فضا سازی جنگی را با قربانی شدن چند میلیون نفر از یهودیان توسط هیتلر و فاشیستها خورده اند و با تمام وجود با آن مخالفند. به همین دلیل پیروزی امروز نتانیاهو بدون شک بحرانهای عمیقتری را در اسرائیل به دنبال خواهد داشت و شکست و انزوای راست و فاشیسم اسرائیلی نتیجه محتوم پیروزی امروز آن خواهد بود.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *