انقلاب زن زندگی آزادی و پایان محرم و الله – سیاوش آذر

مندرج در ژورنال شماره ۴۸۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

“مراسم عزاداری” محرم هم تحت الشعاع انقلاب زن زندگی آزادی قرار گرفته است تا آنجا که حتی غلام کویتی‌پور، خواننده آثار “حماسی” و مذهبی همچون “ممد نبودی ببینی” در دوره جنگ ایران و عراق، ترانه ای مداحانه بنام “رئیس” خوانده و در فضای مجازی انتشار داده که در آن سیاستها و دست اندرکاران رژیم مورد انتقاد قرار می گیرند. در بسیاری از مراسمهای عزاداری دیگر نیز مداحان نوحه هایی در انتقاد از سیاستهای حکومت اسلامی اجرا کرده، جان‌باختگان انقلاب جاری را با “شهدای” واقعه کربلا مقایسه می نمایند.

چنین تغییری در نگرش به و اجرای این مراسم مذهبی که همیشه مورد حمایت جمهوری اسلامی بوده از چندین جهت قابل بررسی است. قبل از هر چیز این نشانه قدرت انقلاب جاری در نقد عملی حکومت اسلامی و در هم کوبیدن یکی از خاکریزهای ایدئولوژیک رژیم است. در دنیای واقعی منشاء ایدئولوژی سیاست است نه برعکس؛ ایدئولوژی خادم سیاست است نه ریشه و پایه آن.

از طرف دیگر چنین تغییر موضعی نشانه ای از تلاش در جهت دفاع از “اسلام خوشخیم” و حفظ آن و یافتن پایگاهی جدید برای مذهب در میان مردم و بدر بردنش اززیر تیغ بُران انقلاب زن زندگی آزادی است. حتی میتوان این موضع جدید را گامی در جهت لوث کردن انقلاب جاری دانست.

در لفافه و دو پهلو سخن گفتن و تأویل و تفسیر معانی اشعار مداحان و روضه خوانان بعنوان “انتقاد” و مخالفت با سردمداران حکومت اسلامی در شرایطی که مردم معترض به کمتر از سرنگونی رژیم اسلام سیاسی رضایت نمی دهند، موضعی واپسگرایانه است. اما از دیگر سو این وضعیت نشانه توازن قوایی جدید و قرار گرفتن دین در موضع دفاعی نیز هست. در مقابل لفافه گویی مداحانه مذهبی، انقلاب نقد عملی خود از مذهب، که اساس تمامی انتقادات را تشکیل می دهد، را به صراحت بیان کرده و به پیش می برد.

زنان، جوانان و مردم انقلابی بسیار پیشتر از این “انتقاداتِ مداحانه”، با تبدیل مراسم عزاداری محرم به “حسین پارتی”، پاسخ خود به مذهب و جایگاه اجتماعی آن را بروشنی بیان کرده بودند. انقلاب زن زندگی آزادی تعمیق این نگرش انتقادی و تعرضی در راستای در هم کوبیدن پایه های دنیوی دستگاه دین است. انقلاب با سرنگون کردن رژیم اسلامی تمامی متولیان، فقها، نمایندگان و خادمین خدا را بهمراه خود الله به زباله دان تاریخ خواهد سپرد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال:  آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *