مُهر فروش بهشت پیدا شد – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۸۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در قرون وسطی، کلیسای کاتولیک که قدرت زیادی در اروپا داشت بهشت را به شهروندانی که مرتکب خطا شده بودند، می‌فروخت. پیوس و پل دوم، دو پاپی که بین سال‌های ۱۴۴۰ تا ۱۴۶۰ به قدرت رسیدند، دستور دادند “شهروندانی که بی‌قانونی کرده یا مرتکب عمل خطا شده‌‌اند” با پرداخت پول به کلیسای کاتولیک بتوانند خطای خود را جبران کنند و بخشیده شوند.  در مقابل، کلیسا برای تشکر کردن از این شهروندان، در مدارک رسمی آن‌ها مهر “مسیر سریع به بهشت” درج می‌کرد.

آشنا نیست؟ فروش بهشت در قرون وسطی توسط کلیسا که قدرت بی همتایی در اروپا داشت و منبع درآمد سرشاری برای اربابان کلیسا بود، بعد از  گذشت تقریبا ۵۰۰ سال در ایران تجربه شده است. حکومت اسلامی در جنگ “ایران و عراق” کلید بهشت را به گردن بسیجی ها و پاسداران آویخت  تا به محض “شهادت”، سریع رهسپار بهشت شوند. داستان بهشت هم در همه ادیان تک خدایی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) یکی است. مردان بهشتی آنجا با حوریان فراوان همبستر می شود و  باقی قضایا.

قرون وسطی دوران بی همتای تسلط بی منازع مذهب بر زندگی مردم بود. کلیسا هیچ فکر و اندیشه پیشرو و علمی و مخالف کلیسا را بر نمی تافت و فقط قدرت زور بود و شکنجه و کشتار که حکم می راند. در کنار این قدر قدرتی سیاسی، کلیسا بر بخش اعظم ثروت اجتماعی در اروپا و بخش قابل ملاحظه ای از جهان چنگ انداخته بود و به معنای واقعی کلمه خدای روی زمین بود. این ورق با انقلاب کبیر فرانسه و کوتاه کردن دست مذهب از زندگی اجتماعی برگشت و کلیسا نقش مخرب و ضد انسانی خود را به درجات فراوانی از دست داد.

حاکمیت مذهب اینبار در ایران و البته در ابعاد بسیار کوچکتری اتفاق افتاده است. چنگ انداختن به زندگی و جان و روان و رفاه مردم تکرار می شود. آنجا مُهر ورود به بهشت و اینجا کلید ورود به بهشت. هر دو جا توسل به کشتار برای باقی ماندن. آنجا انقلاب کبیر فرانسه مذهب را به حاشیه راند و اینجا انقلاب زن زندگی آزادی پشت مذهب و ارتجاع اسلامی را برای همیشه به خاک خواهد مالید و مردم را از شر اسلام و مذهب رها خواهد ساخت.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *