مشکل مسکن یا بى خانمانى – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۴۸۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

مستاجران به دنبال کانتینر! هزاران خانواده اثاثیه منزل خود را انبار کرده و بی‌خانمان شده‌اند.

آمارهاى بررسى شده در روزنامه هاى اقتصادى ایران نشان  میدهد که “یک حقوق کامل” یا ٧٠ درصد در آمد یک خانواده ٣ نفره صرف هزینه مسکن میشود. این وضعیت در جنوب تهران و در خانوارهاى کم در آمد به مراتب بیشتر است.

سرک کشیدن به روزنامه هاى اقتصادى ایران و آمار هاى به ظاهر اقتصادى و مسکن که از هزاران فیلتر امنیتى گذرانده شده اند، باعث سوت کشیدن مغز آدمیزاد میشود.

مسئله مسکن در ایران با چندین مشکل اساسى دست به گریبان است. مافیاى پول و مسکن که با هزاران رشته به حکومت وصل هستند، کالا شدن یک احتیاج پایه ای بشر و تبدیل آن به ابزار سودافزایی، “کوچ دادن” نامریى ولى آشکار مردم بى بضاعت و کم در آمد از مرکز شهرهاى بزرگ، و تجارى کردن این مراکز تا سرحد ممکن از جمله روندهاى اصلى در ایران است.

معضل مسکن در ایران با بود و نبود رژیم اسلامى گره خورده است و صرفا یک مشکل سرمایه دارانه نیست که براى مثال با تخصیص بودجه و تخصیص حجم بیشترى از سرمایه از جانب حکومت اسلامى قابل حل باشد.

ما از حاشیه نشینى، گور خوابى، پشت بام خوابى، کارتن خوابى، حلبى آبادها، زندگى چندین خانوار در یک خانه و یا آپارتمان محقر و با استانداردهاى بى نهایت پایین، اجاره هاى سر سام آور و رهن هاى سر سام آورتر براى تامین سقف و  مامن کوچک و هزاران موضوع مربوط به مسکن گفته ایم و هر بار به یک معضل مرکزى در حل این مشکل اشاره کرده ایم. و امروز به اینجا رسیده ایم که کانتیترها هم بقدری گران شده اند که مردم اثاثیه خود را رها کرده و به شهرستانها و خانه پدر و مادر کوچ میکنند. تا زمانى که این احتیاج اساسى و پایه اى انسان از دست “بازار سرمایه دارى” بیرون کشیده نشود و تا زمانى که این احتیاج نه بعنوان “کالا” بلکه به عنوان نیاز ضرورى توسط دولت در ابعاد وسیع در اختیار مردم قرار نگیرد، ما هرگز به مسئله مسکن جوابى نخواهیم داشت. سوال ویژه تر در ایران همواره این نیز هست، با وجود رژیم اسلامى و مافیاى پول و مسکن آیا میتوان به این معضل پایان داد.؟ تو خود بخوان حدیث مفصل از این شرح مجمل.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *