قانون متروک “عفاف و حجاب” – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۴۸۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

على نجفى توانا، رئیس پیشین کانون وکلا: “لایحه عفاف و حجاب به یک قانون متروک تبدیل خواهد شد.”

این وکیل دادگستری در مصاحبه با سایت جماران همچنین با اشاره به ضرب‌المثل “سنگ بزرگ علامت نزدن است”، ادامه داد: “آقایان قطعاً باید واکنش مردم را در نظر داشته باشند. مردم برای خوش‌گذرانی به خیابان نمی‌آیند که اعتراض کنند، وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی به گونه‌ای است که الان مردم دارند بدترین وضعیت اقتصادی بعد از انقلاب را تجربه می‌کنند.”

این یعنى آچمز سیاسى- قانونى در مقابل یک واقعیت عظیم. یعنى انقلاب جارى بصورت عملى قوانین رژیم اسلامى را یک به یک “متروک” میکند. فقط یک تحول اجتماعى ریشه دار میتواند “قوانین” را اینگونه “متروک”، بى ربط و بى تاثیر کند.

رابطه قانون، سیاست و جنبشهاى اجتماعى بدون شک در آشکارترین شکل خود در ایران امروز پراتیک میشود. این هنر انقلاب است که از “پشت پرده” سیاسى، رو نمایى میکند. نقل قول مشهور “انقلاب معلم توده هاست” نمونه عینى خود را در تاریخ معاصر ایران بارها تجربه کرده است. هر انقلابى چه در شکل و چه در محتوا، چه در روند و برآمد هاى خود یک رخداد بى نظیر و غیر قابل تکرار است. اما تاثیرات آن در جامعه قابل لمس و ماندگار است.

قانون در هر جامعه اى انعکاس دستآوردهاى مبارزات اجتماعى اقتصادى آن جامعه است. در عین حال، شکل مکتوب، آمال و آرزوهاى هیئت حاکمه هر جامعه است که توسط قوه قهریه در شکل پلیس و ارتش و نیروهاى “انتظامى” به شهروندان تحمیل میشود. اما قوانین جزایى و قضائى در ایران بخشى از سیاست عمومى رژیم اسلامى براى سرکوب مستقیم جامعه است. در یک کلام قوانین تابع سیاست هاى رژیم هستند.

به این اعتبار” متروک” شدن یک قانون در ایران بصورت بى واسطه به تحولات و مبارزات سیاسى مردم و جنبشهاى سیاسى در جامعه مربوط میشود. مثال بارز این موضوع، قانون سنگسار زنان است که به صورت دوفاکتو به یُمن جنبش ضد اعدام و ضد سنگسار، از قوانین رژیم اسلامى حذف شد. انقلاب جارى با حکم وحشیانه اعدام نیز همین تسویه حساب را خواهد کرد.

در واقعیت، صفت دقیق براى لایحه “حجاب و عفاف”، “متروک” نیست بلکه “مدفون” است. حضور هر زن بى حجاب در خیابانهاى ایران، میخى است بر تابوت این نعش متعفن. آنچه مشخص است، انقلاب در فاز تحمیل هر چه بیشتر مطالبات خود به رژیم اسلامى است و مترصد بزنگاه دیگریست تا رژیم را غافلگیر کند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *