اتحاد مبارزاتی ۲۵ میلیون بازنشسته – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۴۸۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

 

بازنشستگان یک بخش رزمنده جامعه هستند که نقش مهمی در جلو آوردن خواستهای سراسری از جمله درمان رایگان داشته اند و معیشت، منزلت، حق مسلم ماست یک شعار جا افتاده در میان آنهاست. بعلاوه بازنشستگان با مبارزات پیوسته و در سطحی نسبتا سراسری به سهم خود بر بهبود توازن قوای سیاسی مبارزات مردمی در شهرها تاثیر مستقیم دارند. از جمله راهپیمایی آنها در برخی شهرها با شعارهای کوبنده، فضای پُر شوری از اعتراض ایجاد کرده و امروز در شرایطی که جامعه در التهاب انقلابی بسر میبرد این تاثیر گذاری به لحاظ سیاسی بسیار مهم است. این اعتراضات بر محوریت اعتراض علیه فقر، گرانی و تعرضات معیشتی حکومت میتواند بستری برای شکل گیری تجمعات متحد بخشهای مختلف مردم معترض در همه شهرها باشد.

هم اکنون بخشهای مختلف بازنشستگان در اعتراض به فقر، گرانی، بی تامینی، تعرضات معیشتی حکومت و برای پیگیری خواسته هایشان روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه را به روزهای ثابت اعتراضاتشان تبدیل کرده اند. روز گذشته، هشتم مرداد، بازنشستگان تامین اجتماعی در هشت شهر تجمع داشتند و امروز و فردا بازنشستگان مخابرات و کشوری تجمع خواهند داشت.

مصوبه مزدی شورایعالی کار و دستمزدهای چند بار زیر خط فقر که بر پایه حقوقی بازنشستگان نیز تاثیر میگذارد، برنامه توسعه هفتم که بندهایی از آن معیشت بازنشستگان را نشانه رفته است و به سرقت رفتن دارایی های صندوقهای بازنشستگی توسط حکومتیان و ورشکستگی هفده صندوق از هجده صندوق، موضوعات مشترک اعتراضی در میان ۲۵ میلیون بازنشسته است. این موضوعات و فضای انقلابی جامعه نشانگر زمینه برای گستردگی بیشتر اعتراضات بازنشستگان و اتحاد مبارزاتی جمعیت ۲۵ میلیونی آنها در شهرهای مختلف است.

بنابراین اولین قدم پیوستن بازنشستگان از شهرهای بیشتری به اعتراضات کنونی و برگزاری تجمعات سراسری به وسعت کشور است. بویژه در شهرهایی چون اراک، تهران، تبریز، اردبیل و… که سابقه برگزاری چنین تجمعاتی را داشته اند، زمینه فراهم تر است. بعلاوه بخشهای مختلف بازنشستگان بر محوریت خواستهای مشترکشان میتوانند تجمعات مشترک و پُر جمعیتی داشته باشند. شعار “کشوری، لشکری، اتحاد اتحاد”، تاکیدی بر این ضرورت است. و بالاخره در حالیکه “فقر فساد گرانی میریم تا سرنگونی” یک شعار مهم انقلاب زن زندگی آزادی است، بازنشستگان با شعار اتحاد، اتحاد، علیه فقر و فساد ادامه انقلاب را فریاد میزنند و صدای اعتراض کل جامعه هستند. در چنین اوضاعی اعتراضات بازنشستگان در آستانه سالگرد انقلاب جایگاه سیاسی مهمتری پیدا کرده و باید وسیعا از آن حمایت کرد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *