نه به اعدام هر کس و به هر دلیلی – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۴۸۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

رژیم جنایتکار اسلامی در فاصله روزهای ۸ تا ۱۰ مرداد ۱۲ نفر را در زندانهای مختلف ایران اعدام کرده است. ۱۱ نفر از آنها از شهروندان ساکن بلوچستان بوده اند و یک نفر شهروند افغان. خانواده های زندانیان اعدام شده حتی اجازه نیافتند آخرین ملاقات را با عزیزان خود داشته باشند. آنها صرفا برای تحویل گرفتن جنازه بستگان خود فراخوانده شدند. یکی از زندانیان مجازات اعدامش با یک درجه تخفیف تغییر پیدا کرده بود ولی با این همه اعدامش کردند.

از ما نپرسید که به چه جرمی آنها را اعدام کردند، چرا که ما می گوییم اعدام برای هر که باشد و به هر دلیلی که باشد باید ممنوع گردد. اعدام یعنی سلب حق حیات و این حق جزء  پایه ای ترین حقوق انسانی است. حکومتی که دست به اعدام می زند دشمن انسان و زندگی و ناقض یکی از اساسی ترین حقوق انسانی یعنی حق حیات است. حکومتی که حق حیات را سلب می کند بطور قطع هیچ حرمتی برای انسان و دیگر حقوق انسانی نیز قائل نیست.

در ایران یک مشت قاتل و جانی اسلامی  و خلافکار و تبهکار حرفه ای بر این مملکت حاکمند و ادعا دارند که “خلافکاران را می کشند تا از جامعه محافظت کنند”. اعدام برای این جانیان ابزاری است که قدرت پوشالی خودشان را به رخ شهروندان بِکشند تا ما را کنترل کنند.

اعدام  جنایت سازمانیافته دولتی برای سرکوب و ارعاب جامعه است. اولین شرط ریشه کن کردن هر گونه بزهکاری و خلاف و جرم و جنایت در ایران این است که خود جمهوری اسلامی برود و حق حیات و حق داشتن یک زندگی با عزت و همچنین منزلت انسانی پاس نگه داشته شود.

از سوی دیگر باید گفت که درآستانه اولین سالگرد انقلاب زن زندگی آزادی، جمهوری اسلامی با تشدید اعدامها و سرکوب در جامعه می خواهد از گرامیداشت این انقلاب از جانب مردم جلوگیری کند. اما از همین حالا نیز معلوم است که این تقلاها ناکام خواهد ماند. مردم در مقابل این سرکوبگری ها نه تنها سکوت نکرده اند بلکه معترض تر از همیشه در صحنه هستند تا همه ترفندهای حکومت را خنثی کنند. بهترین جواب این تقلاها،  گرامیداشت باشکوه انقلاب زن زندگی آزادی و نمایش قدرت اتحاد ما با برگزاری اعتصاب و اعتراض عمومی و سراسری است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *