برق و بحران سیاسی حکومت اسلامی – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۴۸۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

بنا بر گزارش روزنامه پیام، تعطیلی دو روزه در ایران نه فقط به علت گرما بلکه همچنین بدلیل کاهش تولید برق بوده است. همانطوری که کاوه مدنی،رئیس اندیشکده آب سازمان ملل، نیز گفته است، ورشکستی آبی و برقی ایران با تعطیل کردن، درست شدنی نیست.

حکومت اسلامی پیشتر با توسل به کاهش ساعات کار ادارات دولتی، ترغیب کاربران به صرفه جویی در مصرف برق، تعطیلی مراکز صنعتی و یا خاموش کردن چراغ های بزرگراه ها در تلاش جبران کمبود تولید برق بود. اما بحران جاری برق، بحران زیست محیطی، بحران آب، بحران آلودگی هوای کلان شهرها، بحران اقتصادی و بحران سیاسی-اجتماعی موجود، با چنین ترفندهایی قابل حل نخواهد بود.

مشکل حکومت اسلامی فقط “سؤ مدیریت” نیست. سؤ مدیریت خود نشانه ای از بحرانی پایه ای تر است. بانی و علت اصلی تمامی بحرانهایی که مردم ایران با آن دست بگریبان هستند خود جمهوری اسلامی است. سدسازی های بی رویه از طرف نهادهای خصولتی از جمله سپاه پاسداران، علیرغم مخالفت و هشدار کارشناسان، تنها و تنها برای بدست آوردن سود و رانت، برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی آب که منجر به خشکیدن بسیاری از قنات ها و تالاب ها و دریاچه ها از جمله دریاچه ارومیه شده است، جنگل خواری و از میان بردن فضای سبز برای کسب رانت و سودهای کلان، تولید خودروهای با استاندارد پایین که خود یکی از علل آلودگی بیش از حد هوا در شهرهاست، و مشکلات و بحرانهای مشابه همه و همه از سیاست و اقتصاد دزدسالار و مافیایی جمهوری اسلامی نشأت میگیرد.

چنین بحرانهایی در یک کشور سرمایه داری متعارف تا حدود زیادی قابل حل و پیشگیری است. در ایران تحت سیطره حکومت اسلامی حتی ارائه راه حل های هر چند موقت و داخل سیستم غیر ممکن است. برای نمونه عدم سرمایه گذاری در صنعت برق تنها ناشی از حماقت دست اندرکاران جمهوری اسلامی نیست. جمهوری اسلامی به مثابه جنبش اسلام سیاسی که بنا به تعریف ضد آمریکایی گری و ضد غربی گری از عناصر تشکیل دهنده آن است، قائل به ادغام در سرمایه جهانی و به این واسطه جذب سرمایه و تکنولوژی جدید به کشور نیست. جمهوری اسلامی، همانند کلیت جنبش اسلام سیاسی، بحران زاست. به این واسطه بحران جاری برق، همانند بحرانهای دیگر، پیش از هر چیز سیاسی- ساختاری است. شرط لازم حل بحران موجود سرنگونی حکومت اسلامی است. انقلاب جاری این امر را در الویت دستور کار خود قرار داده است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *