تصمیمات سخت و تلخ قالیباف – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۴۸۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

قالیباف روز سه شنبه در دیدار با رؤسای سازمان‌های نظام مهندسی گفته است: “کشور نیازمند تصمیمات شجاعانه، سخت و تلخ است. باید این تصمیمات را بگیریم و پای آن بایستیم. با یک برنامه پنجساله باید ثبات اقتصادی را به کشور بازگردانیم. تا زمانی که ثبات اقتصادی برقرار نشود، رشد اقتصادی معنا ندارد.”

۱- ثبات اقتصادی؟ حکومتی که در ۴۴ سال گذشته حتی شش ماه ثبات اقتصادی نداشته، حالا در بدترین دوران حیاتش میخواهد به ثبات و رشد اقتصادی برسد! با اقتصادی ورشکسته، انزوای بین‌المللی، عقب‌نشینی‌های منطقه‌ای، فساد ساختاری و سیستماتیک، صنعتی عقب‌افتاده و غیر قابل رقابت با رقبای منطقه‌ای و مهمتر از همه حکومتی متزلزل که هم و غم روزانه‌اش حجاب و سرکوب و مقابله با خیزش و انقلاب مردم است نمیتوان به ثبات اقتصادی رسید. بعید است حتی یک نفر از حکومتیان حتی خود قالیباف به ثبات اقتصادی و همینطور ثبات سیاسی اعتقادی داشته باشد. بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی همزاد این حکومت بوده و تا روز سرنگونی تشدید میشود. هیچ راه گریزی از آن نیست.

۲- تصمیمات شجاعانه، سخت و تلخ. تاریخ این حکومت سرشار است از تصمیمات تلخ و سخت یا تصمیماتی مانند جام زهر و نرمش قهرمانانه در مقابل شیطان بزرگ و سازش با عربستان یا تصمیمات جنایتکارانه سیاسی و اقتصادی هر روزه علیه مردم.

۳- میگوید «مشکل پول و تحریم نیست. مشکل حکمرانی ماست». بله مشکل از حکمرانی شما است اما نه نحوه حکمرانی و مدیریت بلکه نفس حکمرانی شما. مشکل از کل نظام عقب‌مانده و اسلامی است که با این جامعه و انتظاراتش و حتی با نیازهای یک جامعه سرمایه‌داری خوانایی ندارد. این حکومت فاقد حتی یک برنامه پنجساله نرمال سر و ته دار بوده است.

اکثریت قریب به اتفاق مردم در کارنامه این حکومت حتی یک روز خبر خوش نشنیده و ندیده‌اند. انتظاری هم از خبر خوش در این حکومت ندارند. خبرهای خوش مردم، خیزش‌ها و پیشروی‌های سیاسی آنها علیه مفتخوران و جانیان حاکم بوده است مثل بی‌حجابی عمومی و ناتوانی حکومت در مقابل تسخیر این خاکریز حیاتی‌اش. اینکه حکومت قرار است چه تصمیمات شجاعانه و تلخ و سخت تازه‌ای بگیرد روشن نیست اما مشخصه اصلی حکومت‌ها در دوره‌های انقلابی عدم توانایی در تصمیم است. بالاخره اینها حکومتند و باید جلسه‌ای بگیرند و حرفی بزنند. دوران تصمیمات شجاعانه و البته تلخ و سخت! توسط مردم است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *