قصاص یا اعدام هر دو جنایت و قتل حکومتى – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۴۹۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه، در واکنش به انتقادهای حقوق بشری و بین‌المللی از اعدام‌ها در ایران گفت مجازات اعدام “مبتنی بر شرایط جمهوری اسلامی”  تعیین شده است. او افزود: “البته قصاص اعدام نیست و حق خصوصی محسوب می‌شود که برای آن قانون وجود دارد.”

سازمان عفو بین الملل در منشور خود آورده است که مجازات اعدام بالاترین شکل نقض حقوق بشر است. این یک قتل از پیش طراحى شده و بیرحمانه توسط یک حکومت به اسم عدالت است. اعدام نقض آشکار حق انسان براى زیستن است. بقول منصور حکمت اعدام قتل عمد دولتى است.

ادعاى این که اعدام براى مبارزه با خشونت، جنایت و جرایم شدید وضع شده و بازدارنده است بارها و بارها توسط مطالعات دقیق دانشگاهى و مراکز علمى با عدد و رقم و آمار رد شده است. از قرن ١٨ تا قرن حاضر، از بکارى و منتسکیو و روسو تا جنبش ضد اعدام قرن حاضر، جرم شناسى علمى پیشرفتهاى شایسته اى در امر شناخت دلایل جرایم و روشهاى عادلانه و انسانى برخورد با جرم و مجرم شاهد بوده است. مکاتب مختلف جرم شناسى در ٢٠٠ سال گذشته سعى در تربیت و آموزش و بازگرداندن مجرم به آغوش جامعه داشته اند و به تبع آن و به خصوص به لطف وجود جنبشهاى سیاسى اجتماعى پیشرفته و سوسیالیستى، شیوه ها و روشهاى انسان دوستانه در امر مبارزه با جرایم، به دولتها و قوانین قضائى کشورهاى مختلف تحمیل شده است.

در مورد خاص رژیم اسلامى در ایران با قوانین متحجرانه اسلامى و از جمله قانون وحشیانه قصاص، احکام اعدام و زندان در اصل براى شکست مقاومت و جنبش مردم برعلیه رژیم به راه افتاده است. احکام اعدام در ایران حتى براى جرمهای “غیر سیاسى”، تلاش رژیم براى ارعاب جامعه و به تمکین کشاندن آن است. بزرگترین خاطى و مجرم در ایران رژیمى است که بزرگترین جنایتها را بر علیه مردم در چهل و چهار سال گذشته مرتکب شده است. اگر جامعه قصد دارد که خود را در مقابل جرایم حفاظت کند، در اولین اقدام باید از شر بزرگترین مجرم جنایى یعنى رژیم اسلامى خلاص شود. با سرنگونى رژیم اسلامى، نه تنها قانون اعدام و احکام حبس طولانى مدت در ایران لغو خواهد شد، بلکه سیستم قضائى ایران بر پایه انسانى ترین رویکردهاى قضائى و بر اساس جرم شناسى علمى بنا خواهد شد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *