محرم، حکومت و مردم – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۴۹۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

محرم بطور معمول برای جمهوری اسلامی ماه ابراز وجود در مقابل مردم است. هرسال بودجه های عظیمی صرف برگزاری مراسم محرم میشود. آخوندها و مداحان و مبلغان اسلامی در این دو ماهه حسابی پول پارو میکنند و لقمه های چرب و نرمی نصیبشان میشود.

اما گزارشها از محرم امسال میگوید اوضاع برای حکومتی ها اصلا معمول و سرراست نبود. در چندین مورد زنان بی حجاب در برابر دسته های عاشورا و محرم ظاهر شدند و به آنها دهن کجی کردند. جوانان مراسم محرم را به تمسخر گرفتند. در یک مورد دختری بدون حجاب از مقابل هیئت عزاداری در کرج عبور کرد و وقتی با تهدید حزب اللهیِ دوربین بدست مواجه شد، فریاد زد:‌ “من یک زنم، مرا از هیچ چیز نترسان من پای عقایدم می‌مانم”. این دختر بعدا دستگیر شد.

حتی خیلی از آنها که در محرم فعال بودند و همیشه نذری میدادند حاضر نشدند با حکومت تداعی شوند. گزارشی از گرگان میگوید: “خیلی از افرادی که در گرگان نذری می‌دادند، این کار را امسال انجام ندادند و هیئتی که در محله آنها برپا شد، بر خلاف سال‌های گذشته نذری نداد… یک سری از هئیت‌ها به‌ خاطر اینکه ازعقایدشان برگشته‌اند و یا از پس هزینه‌های نذری بر نمی‌آیند دیگر شام نمی‌دهند. مردم این وسط گیر افتاده‌اند و نمی‌دانند به چه شکل محرم را از جمهوری اسلامی جدا کنند و از طرفی هم نمی‌توانند از جنایت‎ها و ظلم‌هایی که در چند سال گذشته دیده‌اند، چشم‌پوشی کنند.”

بنا به یک گزارش دیگر در محله ای در کرج مردم بشدت در مقابل نصب تکیه محرم مقاومت کردند. “هر سال تکیه‌ای بزرگ در یکی از محله‌های شهر کرج برگزار می‌کردند، حالا امسال با شکایت ۴۶ نفر از اهالی آن منطقه روبرو شدند و حتی وقتی برای نصب داربست‌های هیئت اقدام کردند، با واکنش اهالی و جر و بحث و دعوا روبرو شدند”. یکی از دوم خردادیها میگوید: “بخشی از جامعه که غیردینی است، نفرتش را نسبت به دین و مذهب و امامی که حکومت مبلغ آن است، اعلام می‌کند. بخش دیگری از جامعه هم که دینی است، با آنچه که حکومت تبلیغ می‌کند، مرزبندی می‌کند.”

گزارشها از تقابل مردم با مراسم محرم بسیار است. مردم در ابعاد میلیونی لمس کرده اند که مذهب دکانی برای سرکیسه کردن آنها و مفتخوری است. جمهوری اسلامی چهره واقعی مذهب را به ملموسترین وجهی به مردم نشان داد و این تنها خدمتی است که به مردم کرده است. جامعه ایران میتوان گفت ضد مذهبی ترین جامعه دنیاست.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *