دانشگاه و سالگرد انقلاب ژینا – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۴۹۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

این روزها سران حکومت اسلامی دچار کابوس دائمی هستند. از آنجایی که به سالروز قتل مهسا (ژینا) امینی  و سالگرد انقلاب زن زندگی آزادی نزدیک می شویم حاکمان اسلامی نگران آن هستند که مردم دوباره به خیابانها بیایند و بر سرشان خراب شوند. این نگرانی ها باعث بروز تشتت و بهم ریختگی در صفوف حکومت هم شده است. مثلا اخیرا در هراس از تحرک دانشجویان در سالگرد انقلاب مهسا، مهدی گلشنی مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران، از انجام مکاتبه برای “مجازی شدن فعالیت دانشگاه‌ها تا دهم مهر ماه” خبر داده است. این در حالیست که سخنگوی وزارت علوم گفته است که هیچ مکاتبه و رایزنی با وزارت علوم درخصوص مجازی شدن دانشگاه ها در سال تحصیلی جدید صورت نگرفته است و تصمیم و دستورالعمل وزارت علوم برای سال تحصیلی جدید، برگزاری کلاس ها به صورت حضوری است.

آنچه مسلم است این است که حکومت از نقشی که دانشگاه و دانشجویان می توانند در سالگرد انقلاب زن زندگی و آزادی ایفا کنند بشدت نگران است. دانشگاه یکی از کانون های مهم انقلاب زن زندگی آزادی بوده است و حتی زمانی که اعتراضات خیابانی فروکش کرد در دانشگاه ها آتش مبارزه گرم و داغ بود. اما مسئله فقط این نیست، دانشجویان در یکسال گذشته مبتکر راهکارهای تازه ای در مبارزه بوده اند که ساختارهای حکومت را در هم شکسته است. مبارزه دانشجویان علیه تفکیک جنسیتی در محیط دانشگاه و در سلف سرویس ها و مخالفت با حجاب اجباری یکی از این موارد است که در متن انقلاب به همه جا سرایت کرد و عمومی شد. در همانحال دانشجویان با تولید محصولات هنری نظیر ترانه و سرود به صدای رسای این انقلاب تبدیل شده اند. همچنین دانشگاه و دانشجویان در کنار دیگر فعالین اجتماعی و نهادهای مردمی فراخوان دهنده و سازمان دهنده چندین اعتراض سراسری بوده اند. گستردگی اعتراضات دانشجویان با شعارهای ضد حکومتی، رژیم را چنان در تنگنا گذاشت که دیگر مثل سابق قادر به سرکوب دانشجویان نشد. همین حالا هم که حکومت در آستانه سالگرد انقلاب فعالین دانشجویی را احضار می کند چیز زیادی عایدش نخواهد شد.

آغاز انقلاب زن زندگی آزادی شروعی بود بر پایان رژیم تبهکار اسلامی. یک سال پس از این انقلاب ما خیلی به جلو آمده ایم. دانشگاه همچنان سنگر مهم این انقلاب و پیشروی آن است. دانشجویان مبارز بر نقش خود به خوبی واقفند. فریاد همه یکی است: فقر، فساد، گرونی می ریم تا سرنگونی!

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *