“لایحه حجاب و عفاف” و جنگ بقاء – خلیل کیوان

مندرج در ژورنال شماره ۴۹۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

چهارشنبه ۱۸ مرداد ابراهیم رئیسی در”همایش بزرگداشت شهدای مدافع حرم” در مورد “ابراز نگرانی خانواده‌های شهدا از بی‌حجابی‌“ گفت “حتما بساط کشف حجاب جمع می‌شود”.

گفته میشد ابراهیم رئیسی بنا به توصیه نزدیکان و مشاورانش و بنا به ملاحظات انتخاباتی از اظهار نظر در باره مساله حجاب خودداری کند. بالاخره او هم به میدان آمد. حال همه توان حکومت را بکار گرفته اند تا با موج گسترده بی حجابی مقابله کنند. رئیسی هم ملاحظات را کنار گذاشت. چاره ای هم ندارند. امیدی به فردایشان ندارند. همین امروز باید کلاه شان را بچسبند تا طوفان بی حجابی آنرا نبرد. این جنگی بر سر بود و نبود است. جنگ بقاء است.

همه شان از صدر تا ذیل نگرانند. وحشت زده اند. بهم ریخته اند. نمیدانند چه کنند. بر سر نحوه مقابله با گسترش بی حجابی و وضع قانون و چگونگی اجرای آن گریبان یکدیگر را گرفته اند. قرار بود در صحن مجلس در باره “لایحه حجاب و عفاف” بحث کنند. جرأت نکردند. از بحث علنی در مجلس خوداری کردند. آنرا به کمسیون قضایی مجلس سپردند و گفتند بعد از “جمع‌بندی یکی دو روزه” آنرا به شورای نگهبان ارسال خواهند کرد. لایحه ۱۵ ماده ای شان هم بالاخره به ۷۰ ماده تبدیل شد.

جنگ علیه زنان و بی حجابی را بنحو دیوانه واری به همه جای جامعه توسعه داده اند. رهبر و رئیس جمهور، دولت و مجلس، دستگاه های امنیتی و قضایی، آمران به معروف و گزمه های حکومت همگی بسیج شده اند تا حجاب اجباری، یا بقول خوشان خاکریز اول نظام را که از دست داده اند، پس بگیرند. این یک ضد حمله است که بی شک با مقابله زنان روبرو خواهد شد.

هر چه به سالگرد قتل مهسا(ژینا) امینی، سرآغاز جنبش زن زندگی آزادی نزدیکتر میشویم، تمهیدات رژیم برای مقابله با احتمال برآمد موج دوم انقلاب هم شدیدتر میشود. سرنگونی رژیم اسلامی در هر پروسه ای و هر زمان که اتفاق بیفتد، بی شک با بی حجابی گسترده همراه خواهد بود.

با حجاب اجباری حجاب اختناق را بر سر جامعه کشیدند. حالا حجاب برگیران پایه های اختناقشان را به لرزه درآورده است و میرود که ستون های آنرا هم در هم شکند. حکومتی که با حجاب اجباری خود را نگه داشته است با گسترش بی حجابی احساس سرنگونی میکند. با حجاب آمده اند. بی حجاب میروند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *