آزاد سازی دارایی ها و “میریم تا سرنگونی” – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۵۰۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روزنامه شرق روز ۲۴ مرداد در مطلبی با عنوان راهبرد کلان سیاست خارجی ما چیست؟، نوشته است: “آزاد سازی بیش از شش میلیارد دلار از پول‌های مسدود شده نمی‌تواند به رفع بحران‌ها در ایران کمک کند، چرا که دلیل آن فقدان منابع کافی و مدیریت کارآمد در کشور است”.  این روزنامه در اشاره به معامله آمریکا و جمهوری اسلامی نوشت: “اگر راهبرد دولت گذران روزمره و باری به هر جهت و از این ستون به آن ستون باشد، شاید بشود با این اقدامات مدتی سر کرد. اما بدون شک، تشدید مستمر انواع بحران‌ها در حوزه‌های متعدد به دلیل فقدان منابع کافی و مدیریت کارآمد ادامه خواهد یافت”.

خبر آزاد سازی دارایی های بلوکه شده ایران در ازاء آزادی گروگانهای آمریکائی در ایران، از زوایای مختلفی مورد توجه و ارزیابی قرار گرفته است. یک شعار بازنشستگان کشوری امروز این بود: “دشمن ما آمریکاست، دست تو دست آخونداست”. این شعار به جای شعار قبلی که میگفتند “دشمن ما همینجاست دروغ میگن آمریکاست” فریاد زده شد.

سوال اینست که آیا اقدام اخیر آمریکا شروع عادی شدن رابطه آمریکا و جمهوری اسلامی است؟ و اگر آری نتیجه چه میشود؟ و اگر نه نتیجه چیست؟ جواب قطعا منفی است و این تکرار اوضاع مکرر قبلی است. بحران و تنش بین آمریکا و غرب و جمهوری اسلامی با این تصمیمات تمام نمیشود و قطعا ادامه خواهد یافت. هم اکنون در خود آمریکا انتقادات به امتیاز دادن به جمهوری اسلامی گسترده است و آنرا تشویق تروریستها به گروگان گیری میدانند. طبعا بسیاری هم خوشحالند که گروگانها آزاد میشوند.

نکته اساسی اینست که جمهوری اسلامی حکومتی است با اقتصادی فلج که با بحران سازی بین المللی زاده شده و بدون بحران نمیتواند زندگی کند. از سوی دیگر مردم در ایران دشمن تمام ارزشها و سیستم حکومتی هستند و میخواهند به جامعه ای مدرن و انسانی و برابر و آزاد دست یابند که مردم در غرب هم خوابش را ندیده اند. تضاد و دره عمیقی این مردم را از حکومت و از سیستم حاکم جدا میکند.

معامله دولت آمریکا و حکومت اسلامی طبعا جریانات راست را که امیدشان به دولتها و تحولات از بالا و رژیم چنج آمریکائی است، نا امید کرده. اما فضای جامعه یکدست تر به سمت سرنگونی حکومت با انقلاب پیش میرود و از این نوع معاملات خم به ابرو نمی آورد. دولتهای غربی هم خیلی زود متوجه میشوند که نباید روی اسب بازنده شرط بندی کنند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *